de eerste sneeuw, de eerste contacten - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu de eerste sneeuw, de eerste contacten - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

de eerste sneeuw, de eerste contacten

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

18 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

Gisteren zijn de eerste sneeuwvlokjes gevallen! Het voelt als de Nederlandse winter, want ze blijven (gelukkig) nog niet liggen. Op mijn verjaardag, nog 6 nachtjes ;-) zal de temperatuur onder het nulpunt komen, volgens de voorspellingen. Dat zie ik dan maar als kadootje, haha. Ik moet nodig naar de bazar om winterbanden met spikes te kopen voor mijn mountainbike, kan ik nog een tijdje door blijven fietsen in de winter, totdat ik vast blijf vriezen aan mijn pedalen ;-).

Ik wil jullie voorstellen aan Sergey Borisoviets (zie foto), ik heb hem vorige week ontmoet tijdens evangelisatie hier in de buurt. Ik zag hem samen met nog vier gehavende vrienden zitten in het bushokje, echte hangvolwassenen, elke dag komen ze daar vanaf 10.00 om met elkaar te praten, te hangen en te drinken. Sergey was erg onder de indruk dat ik uit Europa kwam en ik moest zeker een foto van hem nemen, en die aan mijn moeder laten zien (zo mam, alsjeblieft) en als het even kon, aan nog meer mensen... Nou ik heb hem beloofd en zo jullie zien hem nu. Hij is 77 jaar, heeft een groot vulgair vocabulair, geloofd ergens in God, maar dat is niet erg te zien aan zijn levensstijl. Ik was blij om hem en zijn vrienden te ontmoeten. Vanaf het begin dat we hen ontmoeten zeiden ze 'jullie zijn zendelingen, he?', ik weet niet hoe ze dat konden weten, maar ja dat zijn we. Ze waren erg open, zeker in vergelijking tot andere russen die we ontmoetten...

Onze basis is bekend in de buurt, en veel mensen denken dat we een of andere sekte zijn. Ik wil kijken of ik weer danslessen kan nemen, en we liepen langs een buurthuis, waar dans gegeven wordt, daar vroeg ik de oma die in de garderobe werkte om informatie. Nou ik werd me uitgekafferd, wat dacht ik wel niet, en moest ik wel niet. Ik moest maar terug komen wanneer er mensen van de dans aanwezig waren. Bij mij komt dan heel gek de vraag op, wanneer, hoe en wat en die stelde ik dan ook, nou ze keek me raar aan.
's-Ochtend, 's middags', 's nachts? vroeg ik.
's Nachts werken ze hier niet!!!' kreeg ik keihard terug gebekt...(ze had helaas het grapje niet door), maar ze werd al wat zachter...
Ik stelde mezelf voor met Ioann,

'Je bent Duits?Jullie zijn van dat witte huis?'vroeg ze al iets getemter. Nou, dat kende ze wel,(en je kon haar zien denken en dat was niet veel goeds, maar haar nieuwsgierigheid leek het te gaan winnen van haar angst en ongemak). 'Ik moest 's avonds maar eens terugkomen', kreeg ik eindelijk uit haar en iets wat waarempel leek op een vriendelijk iets.

Wij liepen verder, baden voor het buurthuis en kwamen in het gebied waar we Sergey ontmoetten.

Willen jullie bidden voor Sergey en zijn hanggroep? Ergens geloven ze, maar aan de andere kant is de vergeving te groot voor hen, een man had iemand vermoord en de ander vond mijn collaga maar naief en nog niet bekend met het echte leven. Willen jullie samen met ons bidden voor de hanggroep? Ik bid dat ze het ECHTE leven mogen leren kennen.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste optredens gehad met de theatergroep, we zijn naar twee afkickcentra gereden en lieten een twee-urig programma zien van theater, voordrachten en dans... Ze hebben erg gaaf stuk waarin de verloren Zoon en de geboorte van Jezus in een verhaal zijn gegoten. Tranentrekkend en het laat zo zien dat elke zondaar bij God mag komen. Gaaf om van deze theatergroep deel te mogen zijn, ze zijn vet professioneel, dus heb nog veel te leren...

We gaan vanmiddag langs de huizen van de kinderen van onze kinderclub. Vorige week werden er een paar deuren dichtgegooit, terwijl anderen verder opengingen, en afgelopen keer waren er meer kinderen om kidsclub. Bid voor dit werk, dat kinderen en ouders Jezus mogen leren kennen, en een leven met hoop mogen beginnen, ipv een leven met de fles. Ik mocht een omaatje ontmoeten van 93 jaar. Ze heeft haar invalide dochter van 71 jaar al 5 jaar niet gezien, omdat ze niet meer goed kan lopen, met de bus gaan. Ze heet Panya, en ze heeft zoiets waarom leef ik nog. Haar huis brandde 3 jaar geleden af. Wil je bidden voor haar?

Ik vraag ook weer gebed voor contacten en tijd met tehuizen voor mensen met een beperking, het lijkt niet echt op te schieten, en daar baal ik wel een beetje van.

Groeten aan Nederland! en het gaat goed met me,
vette zegen

Johan

ps voor het adresboek:

MSM
Johan Smit
superfosfatnaya 6
614047
Perm
Russia

  • 18 Oktober 2011 - 09:15

    Evelien:

    He Joxan!
    Gaaf hoor! Ben blij zo'n positieve update te lezen. 'k Ga je snel mailen.
    Groetjes uit Astana

  • 18 Oktober 2011 - 09:26

    Jaap En Dilly:

    nog een keer nu met tekst.))
    mooi om te horen en te zien dat het je goed gaat.
    veel groetjes


  • 18 Oktober 2011 - 10:19

    Joke Elzes:

    Hallo Johan, bedankt voor je verslag en vooral de leuke foto's. Beelden versterken de woorden. Je beschrijft het allemaal zo levensecht. Ik zal bidden, wil jij dat ook doen voor de daklozen, de eenzame, uitzichtloze, verbitterde en bange mensen hier? Er is zoveel nood in de wereld...Fijn als God kracht en energie geeft daar iets mee te doen. Geve God zijn zegen over jouw en alle andere werk dat verricht wordt uit liefde voor onze Heer. Groet, Joke

  • 18 Oktober 2011 - 10:41

    Agnes L'dorp:

    Hartelijke groet uit Vietnam. Veel bezoeken afgelegd en projecten bezocht. De temperatuur is 25-30 graden, heerlijk (erg voor jou). Eind van de week naar Danang. Ben benieuwd of we kunnen vliegen naar Hanoi i.v.m. overstromingen en typhoons, anders kunnen we daarna niet naar Nederland. Ga jij lekker mountainbiken, ga ik lekker zwemmen. doei

  • 18 Oktober 2011 - 11:39

    Ma:

    foto gezien , je missie ontluikt .
    wat een wonderbare wereld leven we .
    een sneeuw ,volgende 25e graden ,andere [lia ]water overlast .
    wij regen en fris .wat een Machtige Schepper hebben we ,Zijn zegen voor iedereen.

  • 18 Oktober 2011 - 19:15

    Taeke Leni 3bergen:

    Hoi Johan, fijn om weer wat van je te lezen. Wij wensen je Gods Zegen toe bij alles wat je onderneemt en dat je tot zegen mag zijn voor de mensen daar.
    Een hartelijjke groet uit Leeuwarden

  • 18 Oktober 2011 - 20:54

    Hoi Johan:

    Wat fijn dat je ons op de hoogte houdt van je belevenissen.
    We zullen zeker doen wat je vraagt.

    een hartelijke groet
    Harm en Anneke

  • 19 Oktober 2011 - 07:12

    Johan E :

    Vanya, heel veel succes en sterkte in Perm! Hier in SPB vallen vandaag de eerste vlokjes uit de lucht, dus ik weet een beetje hoe je je voelt.

    Johan E

  • 20 Oktober 2011 - 20:21

    Johan:

    Hoi Johan, geduld jongen, geniet van de "rust", die open deuren komen echt wel.
    Zegen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 287806

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: