Welkom in Rusland:STRESS - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Welkom in Rusland:STRESS - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Welkom in Rusland:STRESS

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

06 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

Stress!!!
Ik kom te laat, ik moet vandaag mijn vingerafdrukken bij de politie laten afdrukken, en ze zijn alleen open van 9.00 tot 10.00.

Gisteren stond ik voor niets in de rij, ik was nummer 5, en om 9.42 zei de mevrouw van de politie, dit is de laatste voor vandaag. Ik zei: 'jullie doen 1 persoon per 20 minuten'. Gemor terug, ze moest om 10.00 ergens anders zijn. Even later bel ik nog maar eens aan, hoelaat moet ik hier wel niet zijn, als ik vingerafdrukken wil hebben. De politieagent verteld me dat ik morgen er maar om 8.30 moet zijn. Ik had jullie al geschreven dat ik mijn tijdelijke verblijfsvergunning heb gekregen, alleen niet dat het nog geregisteerd moet worden. Ik had 7 werkdagen, en dit was nummer 7, ik had vrijdag al een halve dag in de rij gestaan met de mevrouw waar ik op het adres geregisteerd zal worden.
Toen we eindelijke aan de buurt waren, bleek ik nog vingerafrdukken te moeten halen, maar het politie werkt alleen 's morgens. Op werkdag 7, de dag dat ik de stempel in mijn paspoort moest hebben, was ik dus persoon nummer 5, persoon nummer 4 kwam ook niet aan de beurt. Ik ging nog snel langs bij de mevrouw van de stempel en legde haar de situatie uit, eerst begreep ze niet wie ik was, en begon ze dat ik wel erg laat met alles was begonnen. Na een paar zinnen begreep ze wie ik was en antwoordde ze me dat ik het morgen nog maar eens moest proberen en daarna snel naar haar moest rennen.

Alles zal wel goed komen. Fffh, opluchting. Stress weg, maar dan de volgende dag: vroeg mijn bed uit, ik moet een uur met de bus, dus nog eerder mijn bedje uit, snel broodje gegeten (ze hebben hier eindelijk brood dat ergens lijkt op ons volkorenbrood, hoera!) met koffie op z'n turks (senseo heeft niemand nog van gehoord, en koffieapparaten zijn ook nog zeldzaam) en ik stond braaf op tijd bij de bushalte blauw te bekken, het is hier nog net boven vriespunt (ik ben flink jaloers op jullie nazomer, maar ja ik had mooi weer in china). De bus arriveerde eindelijk en was gelukkig leeg, dus ik had waarempel een plekje. Bij de volgende halte waren de plekjes al op, dus je kunt je een voorstelling maken van de bus na een paar bushaltes.

Na een half uur rijden is er file... of gewoon een stoplicht, dat weet je nooit hier, maar na een kwartier en slechts een paar honderd meter verder, begrijp ik dat het nog lang gaat duren en ik zie de tijd wegtikken. Kan je voorstellen dat ik om 8.10 in de stress zit omdat ik niet op tijd op het politiebureau aankom die niet eens open is, om maar voorin de rij te kunnen komen... om maar te hopen dat je voor 10.00 een stel vingerafdrukken op een papiertje hebt, voor een stempel die ik je paspoort komt, terwijl je al een hele stapel met documenten heb verzameld voor deze stempel, en dan niet te vergeten de stapel documenten die ik heb verzameld een half jaar geleden.

STRESS!

Wat als ik te laat kom, en als er al meer dan drie mensen zijn, en als en als... ik begin te bidden, en iemand in kazachstan chat toevallig met me(ze was in juli bij mij op bezoek) en ook haar vraag ik snel om gebed. Ik denk en bid: 'ok Heer is zit te stressen om iets zo doms, maar ik heb het wel nodig', en ik begin te begrijpen dat God alles in zijn hand heeft, ik moet doen wat in mijn vermogen ligt en Hij doet de rest, dat zegt Hij in Zijn woord', dus ook al gaat alles mis, dan is het ok, dan gaat God dat gebruiken voor zijn doeleinde. Ik herinner me ook de woorden van de vrouw van de stempel, als je de vingerafdrukken hebt dan ren je even snel naar mij en maken we alles in orde. Als de deur van de bus voor de volgende bushalte opengaat besluit ik uit te stappenen en begin ik te rennen. Nu zie ik hoe erg de file is, in de bus zijn zoveel mensen, en zijn alle ramen beslagen aan de binnenkant en vies aan de buitenkant, en zie je alleen de mensen om je heen.

Ik ren 10 minuten, ik heb nog spierpijn van mij jogging rondje van een paar dagen geleden, dus dat helpt niet echt. Ik ren om auto's heen, probeer modder te ontwijken, wordt bijna overreden, en alles om op tijd in de rij te staan... En dan... zie ik eindelijk het einde van de file, er is een botsing op een belangrijk punt waar twee toegangswegen samen komen, en dat bijna al het verkeer ophoudt, ik 'huppel' er langs, en 50meter verder is de volgende bushalte, waar ik snel op de bus stap en 10 minuten later arriveer ik eindelijk bij mijn geliefde politiebureau, de rij! en neem mijn plaats: nummer twee:-) Hoera! Alleen gaat gelijk door mijn hoofd, nu hopen dat ze vandaag ook echt werken. Om 9.01 belt nummer 1 in de rij aan en wordt er netjes opengedaan. Hij is Tadjik en was gisteren nummer vier in de rij. De politieagent kijkt op zijn papier en zegt tegen hem: Je moet niet hier zijn maar bij de politie in een ander district. Erg jammer voor hem, helemaal omdat hij vandaag op de bus wilde naar Tadjikistan en nu 3 weken moet wachten. Had hij dat gisteren maar geweten... Maar gelukkig voor mij, kunnen eindelijk mijn vingertoppen, vingerskootjes,zijkanten van mijn vingers, handpalmen em duimen in de inkt voor een dubbele afdruk. Een politieagent vroeg of we konden ruilen van land 'mij best' antwoordde ik hem. Na 10 minnuten was ik klaar en stond ik buiten.

Blij als een kind 'huppelde' ik met mijn twee a4'tje naar de stempeldame een paar straten verderop. Helemaal geen rij, zelfs niet in het kantoor, ik was gelijk aan de beurt. Ik dacht dat is zo gebeurd, maar de arme stempeldame moest niet alleen stempelen, maar ook nog papieren invullen (terwijl ik al verschillende papieren had ingevuld) en gegevens werden in een oud DOS-programma ingevoerd. En hoe vaak ze wel niet Burgemeester van Hoogezand-Sappemeer (plaats waar mijn paspoort is afgegeven)op z'n russich heeft moeten invullen op papier en in de computer. Ik dacht: 'Mijn volgend paspoort moet op een plek die makkelijker en korter is'.

Na 50 minuten was alles klaar, alle documenten ingevuld en ik had eindelijk het belangrijke stempel in mijn paspoort, waarmee in 3 jaar in Rusland kan blijven, mits ik elk jaar laat zien of ik een minimum bedrag op de bank heb staan en ik moet nog een exit-visa aanvragen om het land uit te kunnen... en nog een BSN-nummer aanvragen, kortom ik ben al 4 dagen bezig hiermee, en moet nog een paar dagen op pad om al het nodige te regelen...Welkom in Rusland! Maar ik heb nu geen dure visa meer nodig en ik kan over een half jaar al permanente verblijfsvergunning aanvragen, maar dat duurt nog even, gelukkig.

Gelukkig is dit niet alleen het Russiche leven, ik weet dat ik hier ben omdat God dat in mijn hart heeft gelegd. Ik zit nu al in de drama/dansgroep van een kerk hier, en 15 oktober heb ik mijn eerste optreden in een afkickcentrum. Ik help mee met de club voor kinderen uit de buurt, en breng eten langs bij de meest armen, en ben op zoek naar contacten met tehuizen voor mensen met een beperking...Willen jullie bidden voor dit proces, ik wil eind van de maand 5 mogelijkheden hebben gevonden, zodat ik mensen met een beperking kan werken.

Ik voel me aardig thuis hier al, ik verbaas me hoe tevreden ik al ben met het weinige wat ik hier heb vergeleken met wat ik had in Nederland, bijzonder hoe snel dingen al wennen...

Bedankt voor jullie reacties, zijn altijd erg bemoedigend om te lezen.


Dikke groet uit Perm, Rusland,

Johan

  • 06 Oktober 2011 - 10:17

    Jaap En Dilly:

    hoi Jogan, wat weer een verslag!
    herkenbaar!!
    Jogan uit Hoogezand-Sappemeer))
    WE bidden voor je wens te werken met gehandicapte kinderen. Dat het maar mag slagen!

  • 06 Oktober 2011 - 10:19

    Verzamelaar...:

    hey Johan,
    God is goed en jij bent een topper!
    ik heb bewondering voor je! ik bid voor je (iig)elke keer wanneer er weer een statiegeldfles leeg is...(dan weet jij wel wie ik ben:))

  • 06 Oktober 2011 - 10:41

    Agnes L'dorp:

    Volgens mij word jij op je conditie onder alle "weersomstandigheden" getest. Jaha, ik heb je door. Nou, voor mij ben je geslaagd met een 10.
    Ga zo door broertje!!

  • 06 Oktober 2011 - 10:44

    Janneke Koop:

    Heel fijn om je verslag te lezen, prachtig zoals je schrijft over je vertrouwen op God, Zijn zorg voor jou, het allemaal in Zijn handen leggen... Zegen en groet!!

  • 06 Oktober 2011 - 10:46

    Hans Van Den Dool:

    Hoi

    goed om van je te horen. God is groot, maar om altijd te vertrouwen is een pittige uitdaging.
    Gods zegen!

  • 06 Oktober 2011 - 11:51

    Esther Haaisma:

    Things are going to be just fine :)

  • 06 Oktober 2011 - 15:22

    Gery:

    zo, dat was een spannend verhaal,
    ja dat geeft veel stressssss
    gelukkig maakte God alles weer goed,
    je blijft je verbazen he?
    Veel groeten en gebed uit Bedum
    van Gery en gebedsgroep hier.

  • 06 Oktober 2011 - 15:38

    Wilma W:

    Ik had graag het gezicht van die politieagent willen zien, toen je zei dat je het prima vond om van land te ruilen ;-) Hij moet je raar aangekeken hebben.
    Boeiend om te lezen, hoe je die hele rompslomp doorstaat... en hoe het toch altijd weer goed komt.
    Heel veel zegen met al je werk in Perm!

  • 06 Oktober 2011 - 16:48

    Gerda Teeninga:

    Hoi Johan

    Hoop voor je dat het hier bij blijft vergeet de nederlandse stress niet !!
    is alleen anders
    Fijn dat het verder goed gaat !


  • 07 Oktober 2011 - 06:09

    Fred En Jitske :

    Hoi Johan,
    Ja, op dit soort momenten en in moeilijke situaties is het heerlijk om te weten dat je door de Allerhoogste bent geroepen en uitgekozen voor Zijn dienst en dat Hij de regie in Zijn handen heeft en houdt Psalm 27
    Zegen en groet uit Solovastru

  • 07 Oktober 2011 - 08:37

    Wilma Sprong:

    Hoi Johan,

    Zo, weer helemaal bijgelezen :-) Wat leuk om jou zo te volgen! Ik zal voor je meebidden, Gods zegen!
    hartelijke groet,Wilma

  • 07 Oktober 2011 - 09:11

    Sjors :

    Wat een verhaal weer man! Bijzonder hoe je in afhankelijkheid van Hem probeert te leven. Veel zegen gewenst en nog meer van Zijn nabijheid.

  • 07 Oktober 2011 - 12:00

    Annemieke Vd Lans:

    Wat een verhaal weer!
    Ik geniet erg van je belevenissen, misschien helpt dat als je de volgende keer stresst!

    Denk dan, dat wordt straks weer een mooie blog, waarin ik God de eer mag geven en waar mijn achterban in Nederland plezier aan beleeft :)

  • 07 Oktober 2011 - 20:31

    Bianca:

    He Johan,

    'k geniet mee van je verhalen; mooi he.. ook alle details 'matter for God'!

    Zegen in alles!

  • 08 Oktober 2011 - 08:40

    Karsten:

    Succes daar Johan!
    als je nog een mooi monopoly spel op de kop kan tikken, altijd doen:) ik had ook de Duitse versie moeten regelen.... groet

  • 10 Oktober 2011 - 08:29

    Hannette:

    Vul hier je naam in.! Ik zie je al helemaal rennen door de straten heen, volgende x gewoon een paard pakken :p Maar dan krijg je nog meeeer spierpijn ;)

    Zegen en groetjes!

  • 24 Oktober 2011 - 17:56

    Jo!:

    Hey Jo!
    Wauw, weer leuk om te lezen.. je komt wel tot je doel met Hem. Gaaf! Echt ben wel een beetje jaloers op je. Vanmorgen hebben we als collega's nog even aan je gedacht tijdens gebed. Hopelijk heb je een leuke verjaardag vandaag. Groetjes van de Briljantjes! :-) :-)

  • 24 Oktober 2011 - 17:57

    Jo = Marja:

    Hoi Jo,

    Net per ongeluk jouw naam gezet waar die van mij moest staan...
    Ik heb nog wel een koffiezetapparaat over hier.. ook nog een strijkplank nodig? Koelkast? hahaha!

    GreetZ!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 288064

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: