'kippenhok' vol vrouwen van de nacht met hun kids - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Smit - WaarBenJij.nu 'kippenhok' vol vrouwen van de nacht met hun kids - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Johan Smit - WaarBenJij.nu

'kippenhok' vol vrouwen van de nacht met hun kids

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 Juni 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vanaf 9:30 kwamen de dames van de nacht binnendruppelen met hun kinderen. 1 juni is het groot feest in Mongolia; de dag van het kind. Ons DTS-team helpt met het organiseren van een feest voor de kinderen van de protituees. Onze organisatie bezoekt hen eenmaal per week 's nachts als de vrouwen aan het werk zijn.
Het was de eerste keer dat ik hen zag, en ik was aardig verbaasd hoe gewoon ze eruit zagen... maar toen een uur later de 'te kleine' zaal vol zat met 50 kinderen en hun 30 moeders werden we bijna gek. Het was echt als een kippenhok, de mongolen met wie we werken leken ook niet echt structuur te hebben, en sommige vrouwen bleven met elkaar praten en de kinderen renden rond. De vrouwen die later kwamen leken meer op mijn plaatje van prostituees, veel make-up en opzichtelijke kleren. We hadden spelletjes voorbereidt, maar omdat er 3 keer meer mensen waren dan verwacht ging dat niet helemaal lukken. Gelukkig konden we onze twee drama's laten zien en kon Misha, die een leven als drugsverslaafde achter de rug heeft, zijn getuigenis vertellen. Zoveel vrouwen die aan het werk zijn in dit afschuwelijke werk. (google: Nefarious: merchants of the soul, een film over vrouwenhandel). En dan al de kinderen, die opgroeien in deze omgeving. En wat gaaf dat er zoveel vrouwen kwamen, en dat het team zoveel van hen elke week koffie, een warm woord brengt en een kans geeft om uit deze wereld te stappen. 95% van de prostituees is als seksueel misbruikt door incest of iemand die dichtbij staat. We mochten deze vrouwen zien van een andere kant, als gewone mensen, net als jij en ik... En mochten hen vertellen over Jezus, veel kinderen en vrouwen baden mee met het gebed wat werd gebeden. Aan de eind kregen de kinderen een pakket kadootjes en op de foto met de clown. Het was een bijzondere ochtend, stressvol, omdat het allemaal zo anders ging dan verwacht en ook omdat dit vrouwen zijn die een 'duister' leven moeten leiden. Ik bid dat veel vrouwen bevrijd mogen worden uit de situatie waarin ze zitten, statistisch is de kans klein, maar met Jezus is alles mogelijk! En dit is een stapje in die richting.

Het ons laatste weekend in Ulaanbaator, we vertrekken maandag naar Nalaikh om met de kerk daar te werken. Er is een grote moslim- en mormonengroep daar. Het zal ons eerste kennis zijn met het dorpsleven.
Daarna gaan we meewerken met een jeugdkamp van een kerk met wie we eerder gewerkt hebben, dan een Engels-kamp en naar de Gobi, en dan komt het einde al weer in zicht!

Ik heb jullie enkele keren gevraagd te bidden voor onze Uzbeekse student. Hij heeft besloten de school te verlaten en vliegt dinsdag naar huis. Het is een rare situatie en aardig stressvol. Hij lijkt soms een klein kind en wil niets. We hebben hem voor lange tijd proberen te motiveren, maar weinig lijkt te helpen. Wil je bidden voor hem, dat zijn hart veranderd? Hij moet zelf de keuze maken en zich er voor inzetten.

Met de rest van het team gaat het goed, we zijn veel aan het werk van 's morgens tot 's avonds, maar we zijn dankbaar dat we zo God mogen dienen. Het is gaaf om te zien hoeveel mensen we iets van Gods liefde kunnen laten zien. En dat merk je nu als je weggaat, hoeveel mensen je gedag moet zeggen. Dat heb je niet echt door als je aan het werk bent. We zijn moe, en half of het team is ziek (5 van de 7 hebben al een bezoek aan het ziekenhuis gebracht (we hebben pneumonia, hoge bloeddruk, pneumonia, stenen in de galblaas en ik heb streptococci bacterie en zitten allemaal aan de medicijnen)), maar we zetten door en voelen God kracht in het werk.

Ik als leider vind het soms heel zwaar, maar op die momenten ga ik altijd extra naar God toe voor wijsheid. En gelukkig zijn er altijd mensen om ons heen die advies te kunnen geven. Ik blij dat ik hier ben en dat God ons vertrouwd met het werk wat we hier doen. Ik leer veel ;-)

Hartelijke groeten van ons team!
Gods zegen

Johan

ps 17 juli kom ik naar Nederland! ik ga voor 7 weken bij Sprank in Zuidhorn en Sappemeer aan de slag en daar heb ik veel zin in. Ik ben op zoek naar woonruimte, fiets, auto/trein in deze periode. Als je iets weet neem contact op met mij of mijn TFC.Ik kijk uit om jullie weer echt te zien!

  • 02 Juni 2012 - 05:40

    Jitske:

    Wow Johan! Wat mooi dat jullie die voor deze kinderen organiseerden!
    Veel sterkte, Zegen en beterschap voor jullie!
    Een een hele fijne tijd in Nederland!!

  • 02 Juni 2012 - 08:25

    Moeke:

    fijn om van jullie te horen ,en dat jullie zoveel mogen zien en doen .zegen en rust vor jullie allen

  • 02 Juni 2012 - 09:07

    Jelly:

    Wat geweldig dat jullie ook deze vrouwen en hun kinderen zo mogen vullen met de Liefde! Dit raakt mij enorm, bedankt team!

  • 02 Juni 2012 - 09:16

    Hoi Johan:

    Wat indrukwekkend je verhalen te lezen, je op ofstand te volgen en zo met je mee te gaan.
    We hopen dat God door jullie heen werkt en de mensen die jullie ontmoeten gaat veranderen. Fijn dat je weer enkele weken naar Nederland komt. hartelijke groet Harm en Anneke

  • 02 Juni 2012 - 09:33

    Joke Elzes:

    Hoi Johan, wat een mooi en zinvol werk doen jullie daar! Niet gemakkelijk, maar je getuigt van veel kracht en humor door Vader gegeven. Wat fijn ook dat je straks een paar weken in Nederland mag bijtanken en je streptococcen te lijf mag gaan... Gods zegen voor jullie werk en de mensen die Hij op jullie weg brengt als naasten. Verbonden in Hem, warme groet uit Zwolle.

  • 02 Juni 2012 - 12:59

    Dilly En Jaap:

    Ha Johan,
    Fijn dat God mensen als jij en je teamgenoten wil gebruiken voor dit werk!
    We bidden voor jullie.

  • 02 Juni 2012 - 13:27

    Rita Klamer:

    Zeer indrukwekkend Johan, om te lezen hoe je op God vertrouwt. Hij is zo dichtbij, ook al ervaren we het soms anders.
    Sterkte en zegen. Het aftellen is begonnen. Zal om me heen kijken wb je vraag naar woonruimte, etc. Een trein bezitten we helaas niet;)

  • 02 Juni 2012 - 17:51

    Richard En Annemieke:

    Hoi Johan, we lezen je berichten altijd met bewondering voor jouw doorzettingsvermogen en dankbaarheidvoor Gods trouw. Een eigen woonruimte kan ik je niet bieden, maar een logeerzolder is zo geregeld.

  • 02 Juni 2012 - 19:58

    TheaVelthoen-de Jong:

    Hoi Johan en mede studenten.
    geweldig dat jullie ondanks ziekte toch doorgaan! Blijf bidden voor de wapenuitrusting van God: de helm des Heils, de pantser van de gerechtigheid,de gordel van de Waarheid,de borstschild van geloof en vertrouwen,het tweesnijdend zwaard van het Woord,gebed,voeten van het evangelie(EF.6). In Jezus liefde verbonden,Thea uit Zuidhorn

  • 02 Juni 2012 - 20:16

    Agnes Uit L'dorp:

    Ik zit net een boek te lezen van Hanneke van Dam, "Alles opgeven en rijk worden; Op avontuur met God in Mongolië." Dus ik leef met je mee wat je daar beleeft in Mongolië.
    Ik hoorde op de Pinksterconferentie dat het goed is realiseren niet wat wij kunnen doen voor G'd maar wat Hij door ons kan doen!

  • 10 Juni 2012 - 12:44

    Johan I:

    Hoi Johan, altijd weer geweldige zaken om te lezen.
    Misschien zien we je in NL.
    Zegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 620
Totaal aantal bezoekers 288069

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: