Er klopt een vreemdeling - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Er klopt een vreemdeling - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Er klopt een vreemdeling

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 Oktober 2011 | Rusland, Moskou

De bel van de basis gaat, ik denk, 'wie gaat er open doen', ik ben duidelijk druk bezig met een scan te maken van mijn rijbewijs, die ik moet sturen naar een officiele tolk, die ik dan hopelijk morgen kan ophalen, om die notarieel te laten bevestigen, zodat ik een toestemming kan krijgen om in het busje van de basis te mogen rijden... allemaal erg belangrijk dus, en ik ben al laat, en niemand doet die deur open.

Voor de tweede keer gaat de bel, en ik besluit de deur open te doen, ik ben tenslotte het dichts bij de deur. Als ik de de deur open doe, staat daar een naar drankruikende man, helemaal bevuilt, met dikke vingers, geel van sigaretten, net als zijn snor en haar. Hij moppelt iets wat ik niet snap. Mij bekruipt een gevoel van onbehagen, 'ik ben druk, die man is vies en wat moet die, dadelijk word ik overvallen'.Ik merk aan mezelf dat ik zo ook met hem praat.

Ik besluit mijn geweten te volgen, in plaats van mijn onbehagen.

Toevallig zijn we net een half uur geleden een 24-uur vasten begonnen voor Sergey Borisowiech en zijn kornuiten (zie vorige blog, ze staan open, maar hebben zo'n balast mee in hun leven).

Mijn geweten is echter in dubio. Ik sta buiten in mijn trainingsbroek, mijn ademt bevriest als ik het uitblaas, ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en wat hij wil. Ik begrijp dat hij wat te eten wil, daar kan ik voor zorgen, ik stel me voor, en hij zegt zijn naam, die ik tegelijk weer vergeet. Ik doe de deur dicht en laat hem wachten in de kou, ik begrijp ondertussen dat hij een van de zwervers is die achter ons bij het vervallen gebouwtje en vuilnisbakken wonen op de warme buizen en niet een of andere dronken kornuit.

Binnen bedenk ik me wat ik hem te eten kan geven, 'brood met iets erop, dat is normaal in Nederland, maar hier onbegrijpelijk en trouwens, mijn brood is op. Een van mijn porties in de vriezer opwarmen, maar hoe moet hij dat eten, ik kan hem niet echt binnen vragen op de basis, hier wonen mensen, en ik weet nog niet goed wat ik van hem moet verwachten.' Ik plaats mijn bevroren prakje van gisteren in de magnetron, en vind wegwerpbordje en -lepel. In ieder geval iets om mee te eten. Hopelijk vindt hij mijn Nederlandse smaak ok genoeg... dat gaat dan door mijn hoofd, terwijl als ik ik dit nu tik, me bedenk, dat hem waarschijnlijk alles goed smaakt, als je honger hebt.Maar blijkbaar denk ik op zo'n moment niet echt helder.

Als de magnetron zijn werk doet, besluit ik de tijd te gebruiken om met hem te gaan kennismaken, ik heb nu immers niet veel anders te doen, mijn rijbewijs moet maar wachten. Als ik de deur weer opendoet, zie ik hem half liggend, half zittend op de grond. Ik vraag hem op te staan en ook waarom hij daar is gaan liggen, het is immers koud. Hij lijkt niet echt normaal meer te kunnen bewegen, ik help hem mee naar binnen en hij wil bijna weer op de grond gaan zitten, maar ik zeg tegen hem om te gaan zitten op een feuilleton. Ik wil zijn naam nogmaals weten, en kom erachter dat hij Aleg heet. We beginnen een kennismakingspraatje, ik zie aan hem dat hij het lastig vindt mij te begrijpen en voor mij geldt het zelfde. Hij blijkt geen vrouw of kinderen te hebben, omdat hij niet waardig genoeg is... Ik zeg hem dat ik ook niet waardig ben, maar dat ik door Jezus Christus waardig ben. Op dat moment ontspringt er een traan in Aleg zijn linkeroog en diggelt langzaam over zijn wang. Als we verder praten diggelt er ook een traan uit zijn andere wang. Ik begrijp het niet zo goed, ik weet niet zo goed wat ik moet doen, en baal er van dat ik niet beter russisch ken en zijn woorden begrijp.
Het raakt Aleg en het raakt mij.

Opeens staat hij op en wil naar buiten. Hij heeft nog een maat die moet eten. Ik besluit dat ik Aleg, de zwerver, genoeg vind en zeg dat ik hem een portie meegeef voor zijn vriend. Maar Aleg wil naar buiten, hij staat op neemt een soort van afscheid, ik kan hem niet oppraten om te blijven zitten en op zijn eten te wachten. Hij wenst mij dat God mij al het goeds zal geven. Ik loop terug naar de keuken, maak het prakkie klaar, verdeel het over twee borden en doe het in een zakje, dan maar naar de buizen om daar het eten heen te brengen. Rare boel, wil die eten, gaat hij weg, blijkbaar wordt er hem iets te veel. Als ik de kou instap, ligt hij wederom bij de deur op de grond. Ik geef hem het eten, en hij is vol dankbaarheid.

Blijkbaar was er binnen iets anders aan de hand. We praten nog wat verder, en ik vraag hem of ik voor hem kan bidden...hij stamelt en zegt dat hij beter voor mij kan bidden. Ik vraag hem waarom. Gebed is hem niet waardig, hij heeft dingen in zijn leven gedaan die ik beter niet kan weten. Ik vertel hem dat God van hem houdt, de eerste persoon die de hemel binnenging met Jezus was een midadiger van het ergste soort. Als we willen, dan wil God ons vergeven. Of iets wat hier op lijkt, ik denk zo wie zo niet dat hij mijn woorden begreep, het was een wirwar van woorden, voor mezel niet eens duidelijk. Maar iets bewoog mij en hem. Opnieuw vloeiden er tranen over zijn wangen. Hij wilde me ontarmen, en ik nam hem na wat aarzelen in mijn armen. Hij bedankte me en stamelen allebei nog woorden. We namen afscheid en wensten elkaar Gods nabijheid toe.

Hij ging naar zijn kameraad op de warme buizen om zijn prakkie te eten.

Ik besloot om deze gebeurtenis met jullie te delen, maar eerst natuurlijk mijn openstaande zaakje van het rijbewijs afhandelen.

Iets heeft me geraakt, iets begrijp ik niet. Ik kan het niet echt veklaren. Deze ontmoeting had iets geestelijks, maar ik snap niet hoe en wat. Willen jullie met mij bidden voor Aleg, hij zei me dat hij nog een jaar te leven heeft, terwijl ik hem zei dat hij met zijn 44 jaar nog jong is. Misschien iets met de 2012, einde van de wereld? Ik weet het niet. Ik bid dat hij een nieuw leven mag beginnen met hoop en perspectief in plaats van een leven op warme buizen onder een omgevallen muur bij de vuilnisbakken. Zo heeft God hem niet bedoeld, ik bid dat hij dat zelf ook beseft en dat Aleg God waarlijk zal zoeken en vinden.
Bedankt dat ik dit met jullie mag delen, Gods zegen,
Johan

  • 20 Oktober 2011 - 15:36

    Karsten:

    thanks Johan voor het delen. leef met je mee!GROET

  • 20 Oktober 2011 - 16:00

    Ma:

    ik dank Hem dat je het aandurfde om Aleg , E +eten tegeven.
    heb je gelezen wat ik de vorige keer schreef?liefs ,Gods zegen en ik hoop dat het auto papier gelukt is.

  • 20 Oktober 2011 - 18:04

    Jaap En Dilly:

    bijzonder verhaal jogan!

  • 20 Oktober 2011 - 18:08

    Margriet:

    Bijzonder, veel wijsheid toegewenst!

  • 20 Oktober 2011 - 18:19

    Annemieke Vd Lans:

    Wauw!
    37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed? 39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen? 40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. (Mattheus 25)

  • 20 Oktober 2011 - 18:54

    Jitske:

    Een heel bijzonder verhaal!

  • 20 Oktober 2011 - 20:52

    Harm En Anneke:

    Jij doet bijzonder werk Johan!
    Ook wij zullen ook onze ogen en oren open houden voor de nood van de mensen van dichtbij, die zijn er ook.
    We blijven ondertussen doen wat je van ons vraagt.
    een hartelijke groet, ook van Gerrit


  • 21 Oktober 2011 - 05:09

    Fred En Jitske:

    Hoi Johan,
    Bijzonder is dat om te ervaren dat als we niets meer weten dan Jezus Christus en Die gekruisigd , de Heilige Geest overtuigt van zonde en mensen doet thuiskomen bij de Vader. Wij zijn de ranken aan de Wijnstok. Wees gezegend met Zijn glorie in jouw zwakheid broer! Groets uit Solovastru

  • 21 Oktober 2011 - 08:38

    Agnes L'dorp:

    Jawel, ik volg je nog steeds in Vietnam en kan me er alles bij voorstellen! Wat moet je doen, wat is wijsheid. Je hebt gedaan wat op dat moment op je hart kwam: ja/nee/ja! Altijd blijven delen broer!
    Ik yarp voor je!!

  • 21 Oktober 2011 - 10:11

    Tim En Hannie Evink.:

    Johan, Voor a.s. maandag een heel goede verjaardag gewenst ! Gods zegen in je nieuwe levensjaar !
    We bidden voor jou, voor je werk en voor de mensen voor wie je het doet.
    Veel wijsheid en "perseverance" !

  • 22 Oktober 2011 - 13:28

    Jelly:

    Hoi Johan,

    Het was vast een engel die je eten hebt gegeven! Heel bijzonder hoor, mooi te zien hoe groot je hart is en hoe je afgestemd bent op de H.G.
    Wonderlijk dat je daklozen ontmoet de laatste tijd....!

  • 23 Oktober 2011 - 08:00

    Wilma Sprong:

    Johan, alvast heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Gods zegen gewenst!

  • 23 Oktober 2011 - 20:56

    Frankwin:

    Hey bro, dit is wat wij ook vaak meemaken met de daklozen in Brussel. het is eigenlijk bijzonder dat ze in hun wanhoop veel opener voor God zijn, ipv de mensen die 'alles hebben'.
    Ik herken de vaagheid ook goed haha.
    Bid tegen de poverty mindset en de dikke vette leugen van hopeloosheid.
    Jezus werkt door jou heen broer, be blessed!

  • 24 Oktober 2011 - 10:13

    Joke (nichtje;-):

    hee Jo,

    Leuk dat ik je verslagen weer krijg! Ik heb ze allemaal achter elkaar gelezen. Wil je geen schrijver worden?
    Enne...Gefeliciteerd met je verjaardag! Zullen we je feestje uitstellen tot de zomer? Dan kom ik ook!

  • 24 Oktober 2011 - 14:45

    Anneke Oostra:

    hieperde piep hoera
    lieve Johan
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!
    Gods zegen toegewenst

    wat een verhalen!!
    wanneer komt je eerste boek uit?
    liefs dikke kus Ann.

  • 24 Oktober 2011 - 17:40

    Marja:

    Hey Johan,
    Van harte gefeliciteerd uit het tropische Nederland ;-)
    Ik hoop dat je een gezegende dag hebt gehad vandaag!
    Tjonge..elke keer weer geboeid door je avonturen. Even weer een krabbel. Wat moedig dat je je geweten laat spreken en er voor Aleg kon zijn. Tof!
    Ik sluit me aan bij jelly..vast een engel :-) GreetZ & GBLSSY

  • 24 Oktober 2011 - 21:05

    Jos Vd Akker:

    Johan,
    Wat een enorm bijzonder verhaal!!
    Ik word er stil van..en het is nu al zo stil op de tamarisk..iedereen ligt al in bed ;)
    Het is echt bijzonder om te zien welke mensen God op jouw weg plaatst om over Hem te getuigen!!
    Echt gaaf om dit te hebben gelezen!

    Via deze weg wil ik je feliciteren met je verjaardag!! Gods zegen voor het komende jaar in je werk en met een goede gezondheid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 288093

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: