Het rommelt... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Het rommelt... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Het rommelt...

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

16 Februari 2013 | Rusland, Moskou

Het rommelt onder Groningen, zag ik op Facebook voorbij flitsen, en een eis van 1 miljard euro voor de gedupeerden... Het gaat achteruit in Oekraiene, de ecomonie rommelt, de politiek rommelt, de mensen rommelen, waarschijnlijk '1 miljard' in de broekzakken van de president, zodat het volk nog gedupeerder wordt. Het rommelt in mijn leven, normaal kijk ik op naar God en vraag, waarom? wat is er aan de hand, ik eis een vergoeding, een verklaring, een schadeloosstelling.

Dit keer voelt het rommelen als nodig, als een opruiming in mijn leven, het schudden van het huis dat ik op mijn Fundament bouw, Jezus. Blijkbaar is mijn huis met constuctiefouten, en door het rommelen wordt het zichtbaar. Steeds meer spreekt Jakobus 1:2-4 tot mij; in al je testen, vraag God om wijsheid, en het zal je geduld geven, en dat zal tot perfectheid brengen. En de enige die perfect is is Jezus.

Ik heb voor een leven in Rusland gekozen, en van voren wist ik dat het niet makkelijk zou worden, en nu ik er middenin zit, voel ik me louteren, op mijn plek, in rust. God geeft de wijsheid, die ergens van diep binnenin zit, Zijn rust. Ik denk aan Mozes, die als geleerde alleskunner, 40 jaar de woestijn werd ingestuurd om op schaapjes te passen. Lijkt me best saai na al het spannende regeringsleven. Jozef, wiens droom werd verpletterd door zijn broers, een leven als slaaf leefde, met het vele ongerechtigheid wat hem werd aangedaan, vergeten, gevangen, maar klaargestoomd om een onderfarao te worden. Soms weten we niet God ambities, Zijn plan voor het leven, en dat wil ik ook niet weten. Op dit moment wil ik zijn op de plek waar ik nu woon, met de gedachte dat ik hier altijd zal blijven wonen, en hier het werk doen, wat God ons verteld in Zijn woord. Hem liefhebben en de ander als onszelf.

Afgelopen 4 maanden heb ik gewerkt in het administratieve team, elke dag ben ik bezig, op te ruimen, klussen, communiceren en proberen uit te vinden hoe onze basis werkt... en dat is een grote chaos. Ten minste in mijn Nederlandse ogen. We hebben verschillende kamers opgeknapt, badkamers aangepakt en ik probeer het schoonmaken op een hoger niveau te krijgen. De keuken is beter georganiseerd en ik doe veel kantoor werk. Ik probeer contacten te leggen met basissen van YWAM, waar het wel beter loopt om zo niet het wiel te hoeven uit te vinden. Op dit moment heb ik me beschikbaar gesteld om leider te worden van dit team, en ben ik met onze leiders in overleg hoe dit te gaan doen. Ik heb specifieke doelen opgesteld, met echt GAS-scores, om duidelijk een bepaalde taak te hebben voor de komende tijd.

Afgelopen week ben ik bij mijn moeder langsgeweest die een korte zendingsreis had naar West-Oekraiene, net over de grens met hongarije. Het was geweldig voor mij omringt te zijn met nuchtere, practische en to reacht voor zijn raap mensen: Nederlanders, en ook nog grappig:-), bedankt! Oost-Europa Zending doet daar een uitdagend werk, en het lijkt momenteel hopeloos, met ook de drukkende economie en stijgende corruptie. Een groot verschil met Rusland, waar alles nog in stijgende lijn lijkt te zitten. Ik ben dankbaar dat ik een kijkje in hun keuken mocht kijken, ik mocht bemoedigen en bemoedigd worden en samen voorbede te doen voor het werk. Ik had ook een tussenstop in Ternopol, dat op de route lag, een kadootje van God, om te kijken en te bespreken hoe zij de basis runnen, zij zitten in het proces van de reorganisatie, en konden wat handvaten geven, en ook kon ik even lekker al mijn frustraties kwijt... zo dat was even goed! En de directeur was alleen deze twee dagen thuis en daarin had ik zelfs tijd voor mij... dat is weer een voordeel van Oekraiene. Altijd staan ze klaar om te helpen.

Dus wat de toekomst brenge moge, ik heb nog geen idee, maar eerst een trein naar Perm, kerk en een lekker bad ;-)

Een gezegende rommelende groet uit Moskou,
En hoe is het bij jullie, rommelt het ook?

Johan


  • 16 Februari 2013 - 08:31

    Esther Haaisma:

    Hoi johan, vanuit uganda terwijl ik na een bliksem bezoek van een week weer naar huis vlieg vanavond: rommelen doet het ook hier. Hou vol!!

  • 16 Februari 2013 - 11:08

    Dilly En Jaap:

    ...... en dat is een grote chaos. Ten minste in mijn Nederlandse ogen. ...... ))

    Mooi stuk jogan. Maak je geen zorgen, hier rommelt het ook......

    letterlijk en figuurlijk).

  • 16 Februari 2013 - 12:03

    Agnes:

    Ola Johan,

    Goed van je te horen.
    Je verhaal leest lekker, onderhoudend, beschouwend, je schrijft leuk en het is goed om te horen hoe je levenspad verloopt. Over bergen en door dalen. Zoals je terecht opmerkt, het rommelt overal. In landen, politiek en levensl.
    Ik schrijf je in een mail verder hierover. Ga zo door 'mijn jong', gelukkig altijd onder leiding en wijsheid door de H geest. ps 139.....

    groetjes

  • 16 Februari 2013 - 14:26

    Ingrid:

    Mooi!
    Ja t rommelt bij ons ook. Veel chaos afgelopen tijd en komt veel voor onze kiezen...
    soms denk ik ook weer een beproeving. maar goed. we slaan ons er doorheen en komen er sterker weer uit denk ik dan maar. Vertrouwen en hoop blijven houden...valt niet altijd mee..Wat Zijn plan is... uiteindelijk vallen de puzzelstukjes weer ineen..
    succes!

  • 16 Februari 2013 - 17:28

    Seerp En Marjan Groendijk:

    Hey Johan, bedankt maar weer voor je verslag! Wat zal het mooi zijn geweest dat je je moeder kon ontmoeten. Beiden ver van huis. Ieder werkt op zijn eigen manier en op zijn eigen plek. Zo hebben wij bewondering voor jou! De mooie maar ook moeilijke kanten van Rusland maak jij van dichtbij mee.
    Wensen je van harte Gods zegen in je verdere werk. In ons gebed blijven we aan je denken. Een hartelijke groet uit Zuidwolde!

  • 16 Februari 2013 - 18:49

    Moeke:

    Goed verwoord .
    Nog ruim 16 uur en dat kun je je benen strekken in perm .
    Nog bedankt voort ontmoeten ,super was het

  • 16 Februari 2013 - 19:44

    Conny:

    Hoi Johan,

    Dank voor de complimenten! Het was erg leuk jou ( weer ) bij ons te hebben. Jij was ons zeker tot steun en hulp!
    Het rommelt wel erg daar in Rusland wanneer daar een meteoriet ontploft. Phoe dat zal een herrie geweest zijn.
    We zien je graag weer in de OEK verschijnen DV!
    Groet, Marten en Conny

  • 16 Februari 2013 - 22:29

    Anneke Boersma:

    Hallo Johan, mooi verslag, je zit toch al redelijk in de buurt van de plaats waar de meteoriet is gevallen?
    Nog bedankt voor de gezelligheid.

    Sterkte

  • 21 Februari 2013 - 07:15

    H & M:

    Hey Jo!

    Wederom jouw leven in een mooi verhaal samengevat.
    Tjonge wat kan je je bij tijden kwetsbaar voelen hè?

    Hendrik en ik ervaren dat het laatste half jaar ook wel heel sterk, op verschillende vlakken in ons leven. Het rommelt dan wel niet zo zeer in Zuidhorn, maar wel in ons leven.

    Kerel veel zegen, kijk naar omhoog en verwacht het van Jezus! :-) Topper.

    En een hartelijke groet van ATB die nu net naast me zit :-)


    Groetjes Marja

  • 25 Februari 2013 - 22:38

    Thea :

    Beste Johan,

    Ik wens je Gods zegen toe bij al je hindernissen , werp al je bekommernissen op Hem,Jezus.1Petrus 5:7
    Ik ben benieuwd of de reis met Janny en Iris nog door gaat (Wij hebben ooit in hun huis in Israel gezeten).
    K'Blijf voor jullie bidden! Shalom! Thea en Fam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 841
Totaal aantal bezoekers 287930

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: