Gods soevereine tijdsplan - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Gods soevereine tijdsplan - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Gods soevereine tijdsplan

Door: Joni Eareckson Tada en Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 December 2012 | Rusland, Perm’

Gods soevereine tijdsplan

"En het geschiedde in die dagen dat er een gebod uitging van Keizer Augustus dat heel de wereld ingeschreven moest worden. (...), ieder naar zijn eigen stad." - lukas2:1,3

Onplezierige omstandigheden zijn vaak onderdeel van het beste gedeelte van Gods ultieme plan. Maria en Jozef moesten hun burgelijke plicht vervullen vanwege de census, zelfs al waren de omstandigheden hoogst ongemakkelijk voor hen.

De afstand tussen Nazareth en Bethlehem was niet een korte wandeling van 100 kilometer over moeilijk begaanbaar gebied. Ondanks de voorzorgmaatregelen van Jozefde reis zo comfortabel mogelijk te maken, moet het extreem zwaar geweest zijn voor Maria, 9 maanden hoogzwanger, om een reis van drie dagen te moeten maken. Maar God had bepaald dat Zijn Zoon in de Stad van David geboren moest worden en Hij gebruikte een externe gebeurtenis - de census- om de Heilige Familie van punt A naar punt B te krijgen. Ondanks de hoofdpijn en de moeilijkheden, God soevereine tijdsplan tikte precies volgens schema.

Soms maken we een fout te denken dat alleen de juiste dingen, de comfortabele dingen, deel zijn van God soevereine plan. Goed werk, een geschikt huis en geld in de bank geven ons een indruk dat we iets goed doen. Op het moment van moeilijkheden beginnen we te denken dat er iets fout gegaan moet zijn.
Misschien is er niets fout gegaan. Misschien moeten we ons realiseren dat onze meest onplezierige omstandigheden, zoals die van Maria en Jozef, vaak iets weg hebben van het beste gedeelte van Gods ultieme plan. Gods soevereine plan werkt ook in het leven van jouw en je gezin.

O, help me te zien, Heer, dat elke onplezierige onstandigheid in mijn leven, waarlijk, deel is van Uw ultieme plan voor mijn leven. Ik dank U voor het voorbeeld van Josef en Maria, die niet klaagden over de ongemakken van de census, een moeilijk begaanbaar pad, een koude nacht, of een overvolle herberg.

Dit deel uit mijn dagelijks dagboekje las ik op 22 December uit 'Diamants in the Dust' van Joni Eareckson Tada, en ik dacht, 'ja zo is het nu precies'!
God heeft alles in zijn hand, de moeilijkheden die we doormaken, het 'zware' leven. Vaak heb ik me afgevraagd waarom ik leef, wat Gods plan met mijn leven, en nog steeds doe ik dat. Wat doe ik hier nu precies in Rusland? Maar het is niet de juiste vraag die ik moet stellen, het gaat erom dat ik Jezus volg, dat in Zijn wil doe. Dat ik waar en hoe ik ben, handel zoals hij doet. Nederig, keer op keer en voortdurend en wow wat speelt mijn trots dan soms op. Ik wil wat betekenen, ik wil wat doen. Een vriend kwam bij ons in de schuur, die ik aan het opruimen was bij -5 graden, mijn knieen en rug deden zeer van het lange staan in de kou. Hij vraagt me, 'waarom moet jij, Nederlander, komen naar Rusland om een schuur op te ruimen. kunnen we dat zelf niet'? Normaal geeft deze vraag me verwarring, maar dit keer kon ik zeggen. Waarschijnlijk niet, want deze schuur is al een bende voor 2 jaar...en ja dit is mijn plek voor deze tijd en als ik zo God kan dienen dan is dat goed... ' Ik weet niet of hij tevreden was met mijn antwoord. Maar ik was tevreden, het gaf me vrede. Niet de trots, dan ik zo goed een schuur op kan ruimen, maar dat ik God mag dienen door simpele dingen. Orde en gezelligheid op de basis te creeeren. Klinkt niet heel bijzonder, maar het maakt me nederig. Desondanks wil ik dat mensen het zien, en zeggen hoe goed ik het gedaan heb... maar daarom moet ik het niet doen. Ik moet het doen voor God. God doet zijn plan door jouw en mij, in zijn tijdsplan, hij leert ons wie de macht op aarde heeft, hoe groot Hij is.. het gaat niet om onze geweldige daden. Jozef was maar een simpele man, maria een gewone vrouw, en God gebruikt ze voor zijn ultieme plan!

Tussen het opruimen van de basis, het creeeren van orde en gezelligheid, geeft God ons ultieme uitzichten naar de toekomst. In Februari hopen Galya en ik af te reizen naar één van einden van de aarde, Pevek, samen met twee Nederlandse zendelingen uit Israel. Zoals Jezus ons de opdracht gaf te gaan van Jeruzalem, Samaria en naar het uiteinden van de aarde, zo heeft hij dat waarlijk gedaan. We hebben contacten met de kerk daar, en de plaatselijke bewoners, een soort van eskimo's beginnen het evangelie te bevatten en door te geven! God doet zijn ultieme plan!

Onze gezondheid? Gaat stukje bij stukje beter, en dan weer niet. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken naar mijn pijn in mijn gewrichten. maar soms heb ik dagen dat ik denk, hey waar is de pijn? Het is bijna raar om geen pijn te voelen. Gelukkig voel ik me wel veel fitter, heb zin in het leven en dat is het meest belangrijk.

Galya en ik? Oy, nou dat is een echte relatie, en onze verschillende achtergronden, standpunten in het leven, verschillen man en vrouw, en allebei lekker eigenwijs maakt het er soms niet makkelijker op. Meerdere keren wilden we bijna opgeven, maar dan kom je met een zwaar hart bij God, en begin je je eigen fouten te zien, je eigen koppigheid en je eigen verwachtigen en angsten, en dan de volgende dag, God doet een wonder en opeens is alles super... Ja onze relatie is bijzonder, dat is die zeker ;-) Maar meest belangrijke is dat we van God houden, en dat geeft ons hoop, vrede en zekerheid. Het meest belangrijk is dat we met Hem zijn.

Galya en ik willen jullie bij deze een geweldige verjaardag van Jezus Christus toewensen! We gaan zo naar de Lutherse kerk, om kerstliederen te zingen, en ik hoop dat het echte oude gouwe zullen zijn... want dat mis ik. Gelukkig is de basis in kerstsfeer, samen hebben we een kunstboom gekocht, iemand had ballen, de ander lichtjes en zo samen gaan we kerst vieren! Immanuel is geboren!!! Gefeliciteerd!!!

Galya en Johan

  • 24 December 2012 - 08:32

    Jaap:

    Ha Johan, goed om weer van je te horen. Nog één dag en dan is het zover! Gezegend Kerstfeest gewenst!

  • 24 December 2012 - 09:13

    Gerrit:

    Mooi om achter Jezus aan te gaan. Hij is de enige weg. Hij geeft ons alles wat we nodig hebben.
    Halleluja.Hij houdt van jullie en wij ook. Geniet van Hem en met elkaar. Gezegende kerstdagen gewenst

  • 24 December 2012 - 10:32

    Johan L6:

    Johan succes in Perm, geloof, hoop en liefde toegewenst!

  • 24 December 2012 - 10:57

    Harm En Anneke Assies:

    Johan en Galya, we wensen jullie en gezegende kerstdagen toe. Natuurlijk ook namens Gerrit.


  • 24 December 2012 - 11:54

    Moeke:

    ja,achter Hem aan is de beste Weg.
    Hij kwam in in alle eenvoud .
    gezegende dagen .

  • 24 December 2012 - 13:12

    Tim En Hannie Evink:

    Jogan en Galya, een gezegend kerstfeest gewenst !
    Ga verder met God het nieuwe jaar in.

  • 24 December 2012 - 18:34

    Anneke En Dick Oostra:

    Lieve Johan en Galya,
    Wat een geweldig verhaal (nog steeds geen boekje uitgegeven?). Jullie ook van harte met de geboorte van Jezus. Ik wist wel dat we familie waren! Veel liefs !!!!
    Dick en Annekexxxxx

  • 24 December 2012 - 20:58

    Bianca:

    Hopelijk een fijne dienst gehad? Hele fijne kerstdagen samen met Galya en de basis gewenst en alle Goeds voor 't nieuwe jaar, groetjes Bianca

  • 24 December 2012 - 23:17

    Christien:

    Fijne feestdagen gewenst en heel veel succes daar!

    Liefs Christien

  • 25 December 2012 - 10:23

    Richard En Annemieke :

    Hoi Johan,

    Wat fijn om weer een schrijven van jou te krijgen. Mooi om te lezen dat je door Jezus te volgen, weer meer van hem mag leren... en wij nu ook door jou. Je hebt weer veel stof tot nadenken gegeven. Ik hoop dat jullie God steeds beter zullen leren kennen en zijn stem verstaan. Gods zegen. Richard

    Ps: die Russen treffen het maar met die fijne Nederlander. Wij missen hem!

  • 25 December 2012 - 11:07

    Wilma Sprong:

    Hoi Johan en Galya

    Geen betere start denkbaar om kerst te vieren: het Goede Nieuws van Jezus, de overdenking van Joni, en jullie ervaringen :-)
    Ja, ik heb in de afgelopen jaren ook steeds weer mogen merken dat juist door moeilijke ervaringen heen God mij in de juiste richting stuurt. Hij is echt te vertrouwen!
    Leuk dat ik Galya ook hebben mogen ontmoeten bij mij thuis! Ik wens jullie Gods zegen toe!

    Hartelijke groet, Wilma Sprong

  • 27 December 2012 - 00:09

    Agnes (L'dorp):

    Mooi begin Johan van je nieuwsbrief. Dat is zeker waar, tussen ups en downs, werkt God aan Zijn ultieme plan in ons leven. Mag Gods belofte, die we met Kerst hebben herdacht, ons steeds weer de moed geven tot het uiterste der aarde getuigen te zijn van Hem die ons Kracht geeft en Hij weet welke weg Hij met ons gaat (Ps 139). Een goed, gezond en gezegend 2013 toegewenst.

  • 27 December 2012 - 16:37

    Philip En Joke Van Den Elshout (Oekrainereis 2012):

    Mooi Johan, heel bemoedigend! Steeds weer komen we dit tegen en dan is de vraag wie dien je , jezelf of de grote Koning Jezus.Dit blijft een les . Bedankt hiervoor. We denken nog regelmatig terug aan je vanwege de bijzondere ontmoeting in Beregowo.
    We wensen jou en Galya de beste wensen toe, dat jij en jullie samen vooral steeds weer vol mogen zijn van de liefde van Jezus en de Heilige Geest als wegwijzer/ raadsman, Trooster en plek van vrede.
    Alle goeds voor 2013 en hartelijke groeten van ons.

  • 28 December 2012 - 20:46

    Jeanine:

    Hoi Johan!
    Het was weer even geleden, een update van jou.
    Fijn om te lezen dat je zoveel leert en je dichtbij onze Vader weet!
    Ik hoop dat je een goede kerst hebt gehad, waarschijnlijk had jij wél sneeuw!
    Hier alleen regen ;)
    Veel zegen en alvast een superbijzonder 2013 gewenst

  • 31 December 2012 - 08:50

    Karsten:

    Held en Galya

    zegen daar en thanks voor de vele bemoedigingen in je berichtjes: He is in control.
    Inmiddels ben ik aangekomen in Canada bij Brittany's ouders: genieten met een grote G:)
    p.s. ik heb gewonnen met RISK in Texas ( hele wereld:)

  • 31 December 2012 - 14:41

    Tineke:

    Johan en Galya,

    Een goede jaar wisseling toegewenst
    En Gods zegen in het nieuwe jaar.

    tineke

  • 12 Januari 2013 - 07:31

    Moeke:

    Dank je voor je gedachten en wedervaren,Gods zegen voor 2013 in al jullie wegen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 287945

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: