Oe/zb*kistan: een verrassend land en gezegend 2012 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Oe/zb*kistan: een verrassend land en gezegend 2012 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Oe/zb*kistan: een verrassend land en gezegend 2012

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 December 2011 | Rusland, Moskou

Leuke kerst gehad? Hier flink aan de nederlandse bordspellen gezeten, erg gezellig! Op naar het nieuwe jaar, maar op de rond nog een terugblik naar mijn reis naar een prachtig land in de voormalige land van de Sovjet-Unie:

Hoeveel mensen kan je ontmoeten in twee weken? Hoeveel verhalen kan je horen, hoeveel mensen ondersteunen, een luisterend oor bieden, een bemoediging zijn? Kom twee weken naar Oe/zb*kistan en je zal het ontdekken! wow wat zijn onze broers en zussen, die er nog zijn, sterk. Wat een machtig geloof hebben zij! Letterlijk geven ze hun toekomst, gezin en leven op voor de Hoogste Heer. God is trouw met hen, maar het is zeker niet gemakkelijk, vele tranen vloeien of andere worden ingeslikt.

Bedankt voor jullie gebeden! We mochten duidelijk de kracht van het gebed merken. Voor mij was het gaafste om te zien hoe de hand van God in alles was.

Voordat we naar Oe/zb*ikstan gingen, dacht ik, is het echt nodig dat ik heen ga? Waarom zoveel geld daarvoor gebruiken, voor twee weken? Ons gebed was dat niet onze verlangens vervuld zouden worden, maar de Zijne. Dat bleek een krachtig gebed. Ik zag niet een mogelijkheid het land in te komen, en zo bad ik ook, God, het is niet mogelijk, maar als het uw verlangen is dan zal er toch een deur moeten opengaan. God deed deuren open, we vonden een 'makkelijke' manier om een visa te krijgen en we vonden vliegtickets die redelijk waren. We besloten om heen te gaan!

De laatste keer schreef ik vanuit Moskou, ik was moe na twee weken intensieve studie. De laatste uren waren spannend, mijn teamgenoot werd plotseling doodziek,ik in Moskou op zoek naar een apotheek en ik zou bijna een injectie toe moeten gaan dienen. Hier is Rusland doen mensen dat zelf, en aangezien er niemand in de buurt was, zou ik degene zijn die het zou doen (ik al herinneren hoe ik dat een keer op Tamarisk heb gezien). Gelukkig werkte het tabletje snel genoeg en na een uur was ze weer op de benen. Een half uur later reed de taxi voor en gingen we op weg naar het vliegveld. De taxi was een bijkomend probleem, de vrouw van onze chauffeur werd plotseling onwel, en belde af, maar gelukkig regelde hij een taxi voor ons.
Onze taxichauffeur was een Kyrgyz, dus dat was nog een leuk gesprek. In de 10 uur dat we in Moskou waren, was ons gevraagd een presentatie gegeven over de DTS. Gelukkig geeft God kracht wanneer je het nodig hebt...

Waarempel geen problemen met mij uitreisvisa (die heb ik nu nodig om Rusland uit te mogen) en we zaten in het vliegtuig naar Almaty, een tussenstop op naar Uzb. Gelukkig is God een genadige God, we hadden een goede tijd in het vliegtuig, en aangekomen in Almaty bleek er geen vliegtuig te zijn voor de vluchten naar Uzb en Tajikistan. In onze vlucht waren we met 5 'witte' mensen, en misschien 3 vrouwen, het hele vliegtuig zat vol met Centraal Aziatische gastarbeiders die teruggingen naar huis.En de helft moest overstappen in Almaty, en dat duurde dus 6 uurlanger dan verwacht. Normaal is het erg vervelend als er vertraging is, maar ik zag het zo als kadootje van God; een pauze om bij te komen, we kregen te eten en drinken, we hadden internet en stroom voor onze comp, we konden slapen op de banken. Een verplichte pauze, en dat was net wat ik nodig had ;-)

Aangekomen in het land, moest ik alles alleen doen, als toerist ken ik niemand en opeens was ik mijn Russisch ook 'vergeten'... binnen vijf minuten kreeg ik mijn visa op het vliegveld, pikte ik mijn bagage op en kon ik naar buiten.

Niet-passagiers blijken niet het vliegveld op te mogen, en stonden in de kou achter dranghekken te wachten... Arme mensen die niet wisten hoe lang het zou duren voordat het vertraagde vliegtuig zou aankomen met hun geliefden. Vrouwen die hun man voor maanden niet gezien hebben. Ik werd opgepikt door mijn touragent en naar mijn hotel gebracht... ik moet zeggen dat jeugdhotels in europa er beter uitzien, maar ik was in het land, en het zag er interessant uit! Bijna iedereen rijdt rond in een witte Daewoo Matiz ;-)

Het gezin bij wie mijn teamgenote verbleef was erg blij met ons bezoek, ik had mijn backpack vol met kadootjes en spullen bij me die moesten worden overgedragen aan familieleden, vrienden enzovoort van mensen hier in Rusland. Het voelde sinterklaas ;-).(terug vloog ik wederom als postbode met een zak vol 'post').

Ik heb niet veel van het culturele erfgoed gezien, hoewel ik toerist was, maar veel broers en zussen kunnen ontmoeten. Ik kon de geur van het land proeven, een volk dat creatief is, houdt van schoonheid en orde, en heerlijk kan koken en een geweldige gastvrijheid! We zijn letterlijk over de bergen gegaan om mensen te bezoeken, een reis van een halve dag. We kwamenen er moe aan, kregen een volle tafel aangeboden, terwijl we zaten in het donker omdat er maar 4 keer per dag water, gas en elektriciteit is, maar wat een liefde en wat een getuigenissen, wonderen en dromen! Wat een land, wat een mensen. Je kan zien dat het leven zwaar is, maar ze gaan voor de eeuwige schat. Later toen we terug waren in de hoofdstad hoorden we van vrienden dat ze een telefoontje had gehad van deze mensen en dat het zo een zegen was geweest dat we langs waren geweest, ook al was het maar voor een avond en nacht! Ze vonden ons al een van hen! Zo bijzonder dat ook al ben je moe, God je gebruikt voor zijn doeleinden, we konden onze oren gebruiken en dat was het hardste wat ze nodig hadden. Ik maar denken, wat zou ik met hen kunnen delen, ik kan me niets verzinnen...God weet precies wat ze nodig hebben! En ik sta elke keer weer verbaasd, hoe Jezus je samenbrengt met mensen die je niet kent, wiens taal je niet spreekt en toch al snel het gevoel geeft dat je veel samen deelt.

We bezochten ook een tehuis zoals waar ik werkte in Nederland, alleen hier 400 kinderen. We hadden een gift waarmee we vitamines, ontwikkelingsspeelgoed en andere zaken konden geven. Het tehuis zag er goed uit, maar mensen weten niet echt wat ze moet doen met mensen met een beperking. Zoveel vergroeingen, kinderen die in bed liggen of met 40 in een soort van een veranda als mieren door elkaar heen kruipen. Dit was heftig om te zien.

Een andere jongen bezochten we in het ziekenhuis. Mijn vriend had hem lang getraind in het tehuis. Op de foto die mijn vriend had is een gezonde jongeman te zien met sterke armspieren, en toen ontmoetten we de jongen in het ziekenhuis: een hoopje botten, armen als luciferstokjes, geen glans in de ogen, de helft van zijn haren waren al uitgevallen. Toen we met hem praatten zag ik dat hij geen zin in het leven meer had, dat hij dood wilde. Hij had een half jaar bij iemand in huis gewoond, die voor hem zou zorgen. Mijn lokale vriend mocht al niet meer bij hem komen en een paar dagen voordat wij kwamen, werd hij bij het kindertehuis terug gebracht of ze hem niet konden wassen... hij bleek open vleeswonden op zijn achterwerk te hebben van het doorliggen. Mijn vriend werd ingeschakeld en nu wordt er naar een oplossing gezocht, maar het is kiezen uit het slechte of het slechte... wat een leven. We hebben de jongen vaak bezocht, we brachten hem in de rolstoel naar buiten in de zon (rolstoel jaar 0, lege banden en hij zat op tweehoog...). en hij genoot ervan... langzaam zagen we het leven weer langzaam terug komen in hem. en toen moesten we hem achterlaten... Ik zou zo weer terug willen, en werken in het tehuis voor gehandicapten, maar dat lijkt onmogelijk.

We hebben veel kunnen doen, en we zagen duidelijk Gods leiding in dit alles, en dat was voor ons een bemoediging, en dat precies waar we voor gebeden hadden dat het ook zo gebeurden. God is zo trouw, en hij houdt zo van zijn kinderen. Het was een onvoorbereide reis, maar het leek alsog God het tot de puntjes had voorbereid. Ik kan niet alles vertellen hier, er is zoveel meer...

God is goed en hij is in control! altijd, ook al lijkt hij soms zo ver weg. Ik ben blij dat ik een besluit kon nemen om deze reis te maken, en ik kreeg zoveel meer dat ik verwacht had. Ik heb ook wat foto's gemaakt van de schoonheid van het land, maar de foto's laten niet zien de schoonheid die God in deze mensen heeft gestopt! Vergeet niet onze broers en zussen die het moeilijk hebben!

Ik wil jullie bij deze een gezegend 2012 toewensen, ik ben benieuwd wat God zal gaan brengen voor een ieder van ons! Ik kijk vol dank terug naar 2011! bedankt voor wie jullie zijn, en dat ik jullie ken! Gods zegen, johan

  • 27 December 2011 - 08:50

    Nathan:

    Mooi verslag van een nog mooier land, gaaf dat je erheen kon! Zegen in 2012 en hopelijk tot ziens!

  • 27 December 2011 - 09:00

    Ons:

    bedankt en Gods rijke zegen voor 2012.
    Hij zal je leiden .liefs.

  • 27 December 2011 - 09:09

    Esther Haaisma:

    Hoi Johan, een goede jaarwisseling a.s. zaterdag. En nog meer, dat 2012 maar een jaar mag worden voor jou waarin je al hetgeen je wilt doen mag en kan doen. Het grijpt mij aan wat je schrijft over het tehuis. Ik vlieg zondag weer naar Oeganda voor 2 weken. Soms lijken dingen onmogelijk, maar telkens gaat er weer ergens een deur open. Veel goeds toegewenst.

    Groetjes, Esther

  • 27 December 2011 - 09:22

    Fokje:

    he Johan,

    voor jou ook een gezegend 2012 en we danken God voor wie jij bent en dan Hij je wil gebruiken voor Zijn Koninkrijk.

  • 27 December 2011 - 09:44

    Harm En Anneke:

    Hallo Johan
    Erg aangrijpend wat je schrijft over die jongen in het tehuis, machteloos gevoel. Wat hebben we het in Nederland toch goed...
    Dankbaar zijn we dat jij toch die éne druppel mag zijn.
    Johan, een goede jaarwisseling gewenst en dat voor allen waar je mee samen werkt en de mensen die je dierbaar zijn.
    een hartelijke groet, ook namens Gerrit natuurlijk.

  • 27 December 2011 - 10:07

    Wilma Sprong:

    Hey Johan, bedankt voor je verhaal!
    Ik vond het heel bemoedigend om te lezen hoe je Gods hulp hebt ervaren.
    Hij is vaak niet te begrijpen maar wel te vertrouwen! Een heel gezegend nieuw jaar! Hartelijke groet,Wilma

  • 27 December 2011 - 10:08

    Janneke Koop:

    Wat weer een prachtig verslag en een mooie getuigenis, hoe groot God is en hoe bijzonder Gods wegen zijn!
    Zijn nabijheid en zegen wensen we je toe, lfs, KH en Janneke.

  • 27 December 2011 - 11:52

    Jakob & Thamar:

    hoi Johan!

    wat bijzonder zoals God alles geregeld heeft! heftig om te lezen van de barre omstandigheden van de mensen met een beperking daar. wat mogen wij onze handjes dan dichtknijpen met de voorzieningen in NL!
    veel zegen Johan!

    Liefs, van ons

  • 27 December 2011 - 13:40

    Taeke;Lenie & Margre:

    Hallo Johan, goed om je verslag te lezen. Wat mooi dat De Here God jou gebruikt voor Zijn Kinderen daar. Wij wensen jou van harte Gods Zegen toe voor 2012. Een hartelijke groet van Taeke; Lenie en Margreet Driebergen.

    PS: een knuffel van Margreet; 2 zegt ze nu.....

  • 27 December 2011 - 13:52

    Tineke:

    Hoi Johan,

    Wij willen jou Gods zegen toe wensen in het komend nieuw jaar.
    Sterkte met alles wat je doet.

  • 27 December 2011 - 14:24

    Renje De Haan:

    Hoi Johan,

    via Sprank goede doelen actie kwam ik op de hoogte van jou vrijwilligersproject en deze site om je te volgen. Wat een geweldig goed werk doe jij! Prachtig om je verhaal te lezen. Gods zegen toegewenst voor het nieuwe jaar, groetjes Renje
    (voorheen logeerhuis Zuidhorn).

  • 27 December 2011 - 15:34

    Tim En Hannie:

    Johan,
    Het is om stil van te worden !
    Je voelt je machteloos en toch heb je zoveel kunnen doen.
    Ga verder met God !
    En een gezegend 2012 !
    Een hartelijke groet ook van Jesse.

  • 27 December 2011 - 15:34

    Tim En Hannie:

    Johan,
    Het is om stil van te worden !
    Je voelt je machteloos en toch heb je zoveel kunnen doen.
    Ga verder met God !
    En een gezegend 2012 !
    Een hartelijke groet ook van Jesse.

  • 27 December 2011 - 15:44

    Johan E :

    Johan, wat gaaf dat het je gelukt is naar Uzbekistan af te reizen! Fet om de verhalen te horen en kan de jeuk aan je handen ergens begrijpen.

    We hebben contact!

    Johan E
    +7921 442 70 85

  • 27 December 2011 - 17:35

    Joke E.:

    Hoi Johan,

    Wat een verslag. Je beleeft veel en ziet veel. Ook heel schreinende dingen! Maar wat gaaf dat je Gods leiding, kracht en genade zo duidelijk mag ervaren en dat Hij jou wil gebruiken om wat licht te brengen in een donkere wereld. Ik wens jou ook een gezegend 2012 toe. God is goed en Hij zal geven wat nodig is, daar kun je op vertrouwen. Warme groet uit Zwolle.

  • 28 December 2011 - 09:24

    Fred En Jitske:

    Hoi broer,
    Wat weer een avontuur! Prachtig om te horen en te lezen hoe het geloof de weg is naar open deuren en Licht brengt in de duisternis en zo wat dood was tot leven komt, Hij Die in ons is, is meerder dan die in de wereld is en daarom zal ons licht nooit doven! Shalom en gezegende feestdagen vanuit Solovastru

  • 28 December 2011 - 20:09

    Grietie:

    Hoi Johan,
    Dank je dat je ons er even weer aan herinnert dat God zulke verrassende oplossingen geeft. Hij is Groot!
    Zegen gewenst op je inspanningen om mensen vreugde te brengen.
    Hopelijk slaapt je bed ook goed na al die avonturen. Hartelijke groet, het gaat hier goed.

  • 29 December 2011 - 18:25

    Agnes L'dorp:

    Keep on going Johan. Wat zou je toch zonder je Heer en Heiland moeten. Een goed, gezond en gezegend 2012 toegewenst en dat je ons allemaal op de hoogte blijft houden van alles wat je mag meemaken, doen en ondernemen.
    Een hug uit Leiderdorp

  • 30 December 2011 - 11:10

    Sjors:

    Dank voor je bijzondere en soms aangrijpende verslagen afgelopen jaar. En dat wij getuige mogen zijn van jouw avonturen met onze hemelse Vader. Ik wens je Zijn oneindige Zegen voor het komende jaar. Hartelijke groeten, Sjors


  • 03 Januari 2012 - 14:25

    TheaVelthoen-de Jong:

    Een Gezegend 2012! Baruch Ata Adonai,Psalm 68 Wat is God blij met het licht ,liefde van Jezus die jij mocht uitstralen naar deze geliefde mensen.
    Goede reis en Gods nabijheid toegewenst!

  • 05 Januari 2012 - 15:15

    Anton En Dini De Win:

    Bedankt voor je prachtige verhalen.
    Ga zo door. Gods zegen bij alles wat je onderneemt in 2012

    gr. Anton en Dini de Windt

    p.s. We hebben je gemist bij de Kooistra's tijdens de jaarwisseling.

  • 12 Januari 2012 - 20:27

    Anneke & Luuk Boiten:

    Shalom Johan, Wij wensen je toe een gezegend jaar 2012, waarin je zegen mag ontvangen en doorgeven.
    Oeps: Oezbekistan, zevende plaats op de lijst van Open Doors. circa 200.000 christenen op 27,5 miljoen.
    Matth. 10 vers 16, 32 en 33a.
    Met ons is het goed. Met een hartelijke groet van A & L Boiten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 288049

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: