Ni Hoa!! - Reisverslag uit Peking, China van Johan Smit - WaarBenJij.nu Ni Hoa!! - Reisverslag uit Peking, China van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Ni Hoa!!

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

29 Augustus 2011 | China, Peking

China staat in de steigers, overal wordt gebouwd, gerenorveerd, parken aangelegd en er worden niet snelwegen aangelegd voor het stijgende autopark. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik in China ben. Het is net of ik in Barcelona of Brussel ben en af en toe in Rusland, zo groot is het hier en gebouwen lijken westers, en wat ook verbazingwekkend is, overal rijden nieuwe auto's, kleine, sedans en grote, verschillende merken, waarvan veel eigen merk, en een copy is van een ander buitenlands merk. Oneerbiedig gezegd, lijkt China op een grote 3D-kopieermachina, en al die vellen bij elkaar ziet er ook nog goed uit. Ik ben verbaasd. Ik geniet. Ik dank God voor wat hij hier allemaal aan het doen is. Dit lijkt een wonder, Chinezen kunnen uit niet iets maken, en dan ook niet half. Ok de kwaliteit is niet de beste, sommige huizen, zien er nu al verwaarloosd uit, maar ze doen het wel. Ik vind China geweldig, en wat lijkt Rusland dan opeens achterhaald en duur. Misschien toch maar Chinees gaan leren? ;-).
Het is geweldig om hier toerist te zijn, we lopen veel rond, zien en ontmoeten veel mensen. Er zijn hier veel mensen die Russisch kunnen en mensen kijken me voordurend na. Al is het alleen al om mijn blote voeten;-) Hier zitten veel mensen in het park, in het park heb je allemaal fitnessapparaten, voor alle spieren lijkt er wel wat bij te zitten, daarnaast zijn er plekken waar chinezen bij elkaar komen om muziek te maken, te dansen en een of andere gymnastiekachtige dans. Chinezen houden erg van spel, overal zie je groepen ouderen chinees schaak spelen of met een stok kaarten.
Ik heb al gezwommen in een rivier hier aan de boulevard, niet bepaald schoon water, maar veel chinezen gaan daar zwemmen. Het ziet er nogal kunstelig uit, met binnenbanden en opblaaskussens om zo niet te verdrinken. Ik stond er bij te kijken, en het is hier nogal zomer en ik moet eigenlijk toch wel in China een keer gezwommen hebben, dus ik in mijn onderbroek het water in. Ik als enige blonde lange jongeman met blauwe ogen duik zo het water in. Als ik opkijk kijken tientallen chineze ogen mij volwaardig aan. Ik heb ze laten zien hoe Nederlanders kunnen zwemmen! En jullie mogen trots zijn! ;-)
Zoals ik al eerder schreef gebeurd er van alles in het park, zoals spontane orkesten. Wij hadden iemand ontmoet van 72 die Russisch kon, en had ons uitgenodigd om met hem te gaan eten, en dat is hier de eerste stap richting beginnende relatieopbouw. We lopen door het park en horen al van verre een groep jeugdigde bejaarden spelen op verschillende moderne en traditionele instrumenten. Het klinkt vrij simpel, ik heb er weinig verstand van, maar ze spelen een leuk melodietje. We luisteren vijf minuten en gaan dan weg, opeens vraagt iemand in het engels aan mij of we een russisch nummer willen zingen. Gelukkig zijn we voorbereid, en hebben een paar echt goude oude Russische hits ingestudeerd en daar samen met het plaatselijk orkest gezongen. Na twee liederen hadden we meer dan 50 chinezen om ons heen staan!

Eindelijk op weg naar de man van 72, en hij nodigde ons uit om samen met hem te eten, zodat we beter kennis konden maken, en hij genoot ervan om zijn russisch te oefenen. later nodigde hij ons nog uit in zijn appartement, en gaf ons thee. Ik vond het super!

Met mij alles goed, we hebben veel te zien, en zijn al halverwege...:-(

hao hao, sese!
Johan


  • 29 Augustus 2011 - 10:07

    Dilly:

    Hoi Johan, zo te lezen val je wel op.
    Beetje opscheppen over het zwemmen.
    't Gaat goed met je zo te lezen.
    Vergeet je nieuwe vaderland niet he!
    Hart. |Gr. en God's zegen

  • 29 Augustus 2011 - 10:39

    Janneke Koop:

    Geweldig, ik zie het voor me: Johan laat even zien wat echt zwemmen is! De chinezen staan met open mond te kijken naar dit niet alledaags tafereeltje. Johan, wat kun jij een situatie goed overbrengen, knap hoor! Ga zo door, wij bidden je Gods zegen toe!!! (met alles)

  • 29 Augustus 2011 - 10:40

    Marja:

    hey lekker bezig daar!
    Binnenkort dus aan de cursus Mandarijn.. :-) Veel zegen daar en geniet ook maar lekker wat de Heer doet daar.

    GreetZ!

  • 29 Augustus 2011 - 10:41

    Joke:

    Wat een leuk verhaal Johan! Bedankt voor je gedetailleerde informatie. Daardoor krijg je wel een duidelijk beeld van de situatie daar. Is er ook een grotere plaats in de buurt van waar je nu zit? Dan kan ik het eens opzoeken op de kaart. Heel veel plezier verder en zorg goed voor jezelf! Het is hier 14 graden en regenachtig, dus waardeer wat je daar hebt! Hier is het herfst. Gods zegen en een warme groet.

  • 29 Augustus 2011 - 10:57

    Tjarko:

    Hey Johan,

    Leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt in het verre oosten!! Ik wens je veel plezier en Gods zegen toe bij je verdere reis en het werk wat je daar gaat doen.

  • 29 Augustus 2011 - 12:21

    Johan En Anje & Kids:

    Top Johan!! Je schrijft leuk!!!
    Je bent zeer gezegend!! dikke kus van ons

  • 29 Augustus 2011 - 12:57

    Grietie:

    Hey Johan,
    Leuk, om zo een beetje met jou mee te reizen. Wordt niet overmoedig hè, kijk wel even of het water diep genoeg is om 'zo' in te duiken!!
    Fijn dat je zo makkelijk contact maakt/krijgt.
    Gods zegen op al je wegen .
    Hartelijke groet.

  • 29 Augustus 2011 - 13:30

    Ons:

    leuk om zo meeteleven met je reis .zing ze
    gr .

  • 29 Augustus 2011 - 15:26

    Tineke:

    Ik geniet van al je verslagen en Gods zegen voor alles wat je doet
    gr. tineke

  • 29 Augustus 2011 - 17:54

    Frankwin:

    NI HAO! En Xie Xie :-)
    Maar je mag ons op komen zoeken als we er zitten, das om de hoek haha. Leuk om te zien dat je geniet. Papa is goed!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 288103

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: