ik heb het 'overleefd' - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu ik heb het 'overleefd' - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

ik heb het 'overleefd'

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

14 Oktober 2010 | Rusland, Moskou

Vandaag mijn laatste examen gemaakt! Ik heb het gehaald!Yahoo! Nog een paper schrijven over onze kerkvaders en ik heb het afgelopen semester gehaald, en ondertussen bijna alle lessen gevolgd voor het tweede. Mijn oude mega lange kamergenoot maakt nu pannekoeken van aardappels, de geur van het nationale gerecht van WitRusland hangt in de gang en komt nu langszaam onze kamer binnen, het is half acht, dus het ruikt nog beter dan normaal:-) Ik moet zeggen dat ik deze weken op de universiteit heb overleefd, net als vorige sessie, en dat is echt gaaf. Het mooie is dat ik zelfs alle examen heb gedaan en 3 van de vier papers heb ingeleverd, en ik vind het nog leuk ook :-) Het zijn lange dagen van studie en leren, en daarnaast ook lol trappen met mijn medestudiegenoten. Ik ben erg verbaasd dat ik dit heb kunnen doen, ik had zelf gerekend om er twee te kunnen doen, maar wat me thuis maar half lukte, kon ik hier in een keer afmaken. Ik heb een paper beoordeeld met een 5 teruggekregen, en dat betekent: uitstuikend! Wow!
Mijn eerste dagen waren verschrikkelijk, ik kwam eigenlijk al moe aan, en het omschakelen van cultuur en taal ging erg lastig. Zoals geschreven staat, waar mensen samenkomen, worden ze geslepen met elkaar zoals messen. Dat helemaal als je in een andere cultuur bent. Het is goed dat ik geslepen word, dat bepaald weer wie ik ben, en laat me zien wie God is.
Ik kon alle lessen maar moeilijk volgen, nu, op dag 14 gaat alles automatisch en ik mijn Russisch begrip weer met grote stappen vooruit gegaan. Zelfs onze megamoeilijke professor kan ik nu volgen:-) We hadden ook het volgende vak: spreekbeurten, erg leuk, want we mochten eindelijk uit de banken en de lerares begreep dat het voor mij aardig lastig was om alles te volgen. Dus ik kreeg haar documenten toegestuurd, en zat via google translate de lessen mee te volgen. Ik moest net als anderen een spreekbeurt hadden, en was weer zo zenuwachtig als vroeger, zeker omdat de taal onder de loep werd genomen. Een medestudent had het commentaar dat mijn accent juist interessant was om naar te luisteren, en ik had duidelijk een Europese stijl, vrij en goed. Ik had gelukkig nog een presentatie over Nederland in mijn computer, en dat vonden mijn medestudenten er leuk; ze weten nu weer dat we op klompen lopen, veel fietsen en veel bloemen exploteren. Deze lerares wil graag oefenen op mij om buitenlanders hun russisch qua uitspraak bij te schaven, en ik wordt een proefkonijn:-) Ze geeft in Moskou acteurs, nieuwslezers en in grote bedrijven les om hun uitspraak te verbeteren. Erg gaaf!
Er zijn ook voorgangers uit Oezbekistan dit keer, hun kerken in Oezbekistan zijn ondergronds en komen bijeen in huisgroepen, ze dragen een passie en blijdschap in zich. En het gave is: hun kerken in Oezbekistan groeien!
Een professor hier in zijn vak systematische theologie: christenen zijn als koeienstront, verzameld op een plek stinken ze, worden ze verspreid dan brengen ze veel vrucht voor... nou? zet me aan het denken.

Morgen de laatste lesdag Dan gaat iedereen weer zijn eigen weg naar zijn eigen land. Ik ga zondag samen met Ilia en Oksana naar hun stad Achinsk, in Siberie, halvewege Rusland. Het is 'slechts' 75 uur met de trein... gaat gezellig worden. Ik heb gelukkig een dik boek mee (bedankt!) 3 dagen reizen heb ik nog niet eerder gedaan, maar ik ga er vast van genieten. Ik ben benieuwd naar Siberie, vorige week was het wit van de sneeuw daar... Ik wilde al lang geleden eens naar Siberie.
God is goed! Mijn programma hier veel drukker dan in Nederland, maar ik voel me erg goed! Het is super hier! Ik ben blij dat ik gegaan ben. Vette zegen van st Petersburg

  • 14 Oktober 2010 - 16:31

    Tineke:

    ik heb genoten van je verslag,gefeliciteert met je behaald succes,en veel plezier in siberie.

  • 14 Oktober 2010 - 17:17

    Wieteke:

    Leuk verslag. Ik wil ook op reis. Lijkt me wel wat 75 uur in de trein. Lekker niksen.
    Goeie reis en tot gauw.
    Blessings

  • 14 Oktober 2010 - 17:26

    Harry En Laura:

    He Johan,
    Gaaf om iets van je reisverslag te lezen.Em dat je het naar je zin hebt
    super dat het zo goed gaat met je studie .
    Wij hopen dat je nog een fijne tijd hebt in Siberie moet wel zeggen dat ik daar nog niet verlang de kou bedoel ik dan.
    Groetjes en Gods zegen!
    Harry en Laura

    P.S We missen je wel hoor!


  • 14 Oktober 2010 - 21:06

    Giny:

    Hey Johan,
    Leuk om van je te horen en gaaf dat je je examnes gehaald hebt; toppertje!! Nu ook lekker gaan genieten en uitrusten, Enjoy!

    Groetjes Giny.

  • 14 Oktober 2010 - 21:15

    Hetty De Groot:

    Heerlijk Johan dat je het gehaald hebt. Knap zoals je je redt met zo'n moeilijke taal.
    Een fijne tijd in Siberië.
    Gods zegen toegewenst.

  • 14 Oktober 2010 - 21:30

    Gerrie Vast:

    Top joh, dat het zo goed gaat. volgens mij wordt je al een echte witte rus. God is zeker goed en vertrouw op hem.Gods zegen vanuit zuidhorn.
    groetjes
    Gerrie

  • 14 Oktober 2010 - 21:53

    Anjesmit:

    gefeliciteerd ,nog een dag .gods zegen . gezegende reis .

  • 14 Oktober 2010 - 21:54

    Karsten:

    Hallelujah voor Johan! veel zegen jongen; mooi om je berichten te lezen. groeten uut Stad,Karsten

  • 15 Oktober 2010 - 04:50

    Esther Haaisma:

    Hoi Johan,

    Leuk om weer jouw verhalen te kunnen lezen. Het werkt bij mij inspirerend in ieder geval. Live your dreams. En geniet ervan. Ik blijf meelezen hier ;)

  • 15 Oktober 2010 - 07:23

    Fokje:

    He Johan,
    De witrussische keuken is zo slecht nog niet!!! Geweldig dat je het zo goed gedaan hebt. mag je trots op zijn. Geniet van Siberië. Ik hoop dat je genoeg warme kleding meehebt. Gods zegen.

  • 15 Oktober 2010 - 08:32

    Jelly:

    Hoi Johan,

    Zie je wel dat je veel kan! Gefeliciteerd hoor!
    En geniet van Siberie.
    Nog bedankt voor het stukje in onze krant, super lief!
    God bless

  • 15 Oktober 2010 - 11:12

    Annewil:

    Hey Johan!
    Goed bezig joh!gaaf te lezen dat het goed met je gaat..en dat je weer aardig ingeburgerd bent! Leuke foto's ook!
    Gods zegen en genietse!

  • 15 Oktober 2010 - 11:38

    Jitske:

    Hoi Johan
    Erg leuk om te lezen en super dat je het zo goed hebt gedaan!!!!
    En hoe was de treinreis?

  • 15 Oktober 2010 - 13:08

    Wilma Sprong:

    Hoi Johan

    Gefeliciteerd met je behaalde examens! leuk om even wat over je te lezen.Een veilige reis terug!
    groetjes,Wilma

  • 23 Oktober 2010 - 21:55

    Maggie:

    tof reisverslag - God is goed!
    geniet van je laatste 'vakantie'dagen!
    riljante groetjes ;)

  • 23 Oktober 2010 - 21:56

    Maggie:

    als je een 'b' voor riljante zet, wat krijg je dan?! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 287986

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: