Trouwen, Nederland, winkel en teennagels knippen - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Trouwen, Nederland, winkel en teennagels knippen - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Trouwen, Nederland, winkel en teennagels knippen

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

15 November 2013 | Rusland, Perm’

Lang lang geleden woonde Johan in Nederland, en had altijd een passie voor Rusland, nu woont hij al weer meer dan twee jaar in Rusland en is hij door bergen en dalen gegaan. Wat doet Johan nu en wat zijn de laatste veranderingen in zijn leven? Waar is hij nu weer bezig, komt hij nog weleens naar Nederland? Hoe is zijn relatie, wat doet hij ook al weer daar? Lees verder...

Op 4 januari 2014 hoop ik DV te gaan trouwen met Tanja Zaitceva in Bolshoe Boldino. Op dit moment zijn we hard bezig de bruiloft aan het plannen. We hebben elkaar een paar maanden geleden leren kennen een maand gelede heb ik haar te huwelijk gevraagd. Tanja is Russisch, is Rus-Eng tolk bij een papierfabriek in Krasnokamsk, een stad 30km van Perm. We hebben elkaar leren kennen in de kerk en hebben de laatste maanden elkaar de tijd genomen om elkaar te leren kennen, en het klikte goed, erg goed zelfs;-) Je bent van harte welkom getuige ervan te zijn:-)
Van 27 november tot 4 december zullen we in Nederland zijn in 's-Gravendeel, en misschien nog het weekend van 1 december naar Groningen. Vind je het leuk ons te ontmoeten, laat me het weten. We vinden het zeker leuk om jouw te zien!

Op dit moment zit ik in de winkel die we sinds de zomer hebben, het is een winkel/ werkplaats, hier worden bruiloften voorbereid, jurken gemaakt, en in onze afdeling, alles wat je van hout kan bedenken. In het voorjaar heb ik de switch gemaakt van JmeO naar het starten van een eigen business. Het is hard werken en ik leer veel nieuws, en ik kom er achter hoe hard Russen moeten werken om een beetje geld te verdienen. De meeste mensen vinden onze stijl erg uniek, en langszaam gaat het nieuws rond. Er is nog veel te doen en te leren. Het is leuk als je een meubel kan afgeven en de koper tevreden te zien. Daarnaast is het interessant om zo in de wereld te werken, en hoe mensen anders denken en waarnaar ze treven. Ik wil daarin een getuige zijn, ik heb veel goede gesprekken met mijn collega's. Het is leuk om mijn creativiteit te gebruiken en dingen te maken met mijn hand.

Sinds een aantal weken ga ik wekelijks met mijn vrienden van JmeO naar een tehuis voor daklozen. We helpen wassen, haren en nagels knippen. En soms is dat jaren niet gebeurd:-( Het zijn mensen die niet meer nodig zijn voor de samenleving: oud, gehandicapt, verwond, psychisch in de war. Eén man is agressief en de begeleiders zijn bang voor hem, we moeten hem beethouden, zodat zij snel de luiers kunnen verwisselen en 'schone' lakens kunnen geven. Volgens mij is hij doof en is een soort van trauma, ik probeer hem gerust te stellen en vertel hem wat we doen. Hij lijkt rustiger te worden. Ik vraag me af of hij hier ooit is gewassen. En zo liggen er 94 mensen en werken er 2 begeleiders. Ze zijn altijd erg blij als we komen.

De kerk, onze voorganger was voor twee weken weg, en ik nam de uitdaging aan om te spreken. Ik deelde over mijn leven en over de kerk en hoe we elkaar horen te supporten en hoe belangrijk het is om de armen te dienen. Twee daklozen kwamen terug in de kerk, ze wilde graag de uitnodiging aannemen om naar ons afkickcentrum in Izhevsk te gaan en zo hun leven te veranderen. Maandagochtend stonden ze zenuwachtig als kleine kinderen op me wachten op het busstation, ik had ze eerlijk gezegd niet verwacht. Ik kocht bustickets en eten voor onderweg en zwaaide ze uit. Na 5 uur kreeg ik een telefoontje, dat ze hen niet konden vinden. Nogal verontrustend en raar. We baden. twee dagen later kregen we telefoon dat ze waren gevonden:-) God is goed! Ik bid dat hun leven werkelijk veranderd en dat ze Jezus mogen leren kennen.

De komende maanden zal lekker druk worden; reis naar Nederland, voorbereiden bruiloft, feestdagen komen eraan voor de winkel en natuurlijk blijven ondersteunen van de mensen hier.

Ik hoop sommigen van jullie te zien in Nederland, Rusland of via facebook;-)

Gods zegen




  • 15 November 2013 - 10:06

    Wilma Sprong:

    Hallo Johan,


    Fijn weer wat van je te horen en dat het goed met je gaat. Van harte gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk met Tanja! Gods zegen!
    Hartelijke groet, Wilma

  • 15 November 2013 - 10:17

    Dini De Windt:

    Hey Johan,

    Wat verrassend dat je gaat trouwen!
    Heel veel plezier en voorspoed om de bruiloft voor te bereiden.
    Top dat jullie elke week naar de zwervers gaan.
    Ik zal ook voor hen en jullie werk daar bidden.

    Groetjes,
    Dini

  • 15 November 2013 - 10:53

    Karsten:

    Mooie Johan!

    wat een heerlijke berichten weer; God is goed!
    1 dec word ik uitgezegend in de eerste dienst in de VBG; zijn jullie erbij???????

    zegen daar!!!

    Karsten

  • 15 November 2013 - 13:24

    Silvia Wellner:

    Sohee Johan! wat een drukbezet leven heb jij toch! Jouw leven is een sneltrein (nee, geen Siberian-express, haha... Of toch op een andere manier) en dan ook nog even tussendoor trouwen! Ik wou dat ik erbij kon zijn!!! Ik heb mijn hart ook hier liggen sinds ik er geweest ben in 2004. Er is zoveel werk te doen, daar en in heel Rusland/Siberië. Ik bid voor jullie en het werk wat jullie doen en ben God zo dankbaar hiervoor! Ga je in Perm trouwen en blijven jullie daar wonen? Heel veel zegen bij de voorbereidingen van jullie huwelijk, het werk in jullie winkel en het werk dat jullie doen voor mensen in de meest schrijnende omstandigheden!


  • 15 November 2013 - 15:57

    Grietie:

    Ha Johan, Fijn dat het goed gaat met je. Dat je in je leven zoveel kunt geven aan de zwakkeren in de samenleving. Gods zegen daarin ! Wat een verrassing, je gaat trouwen. Geweldig.
    Ik bidt voor je/jullie. Hartelijke groeten.

  • 15 November 2013 - 16:35

    Anje:

    Lieve Johan,

    Goed om van je te horen!! Je bent een schat!!
    Veel zegen bij de voorbereiding van je huwelijk!! Het huwelijk is zo ontzettend bijzonder en rijk!! Dat heeft onze Papa goed bedacht :-)
    Geniet heerlijk van je toekomstige vrouw en je leven in Rusland.

    Dikke kus Anje en rest ;-)

  • 17 November 2013 - 12:58

    Ingrid:

    Hey Johan, leuk om weer es een berichtje van je te lezen.
    En je gaat trouwen!! leuk , gefeliciteerd en alle geluk gewenst!
    Wat een ondernemingen heb je daar! Goed werk hoor!
    Wij zijn ook weer gezegend met een wondertje, onze 2e zoon Levi is 25 okt geboren. We maken het verder goed.
    Veel plezier in nederland en met de voorbereidingen van alles.
    groeten ingrid

  • 18 November 2013 - 13:03

    Marja Velzen :

    Hoi Johan

    gefeliciteerd en wat super fijn voor jullie dat jullie elkaar ontmoet hebben
    ik wens je een geweldige huwelijk en goed gezegende leven samen

    groet
    Marja

  • 18 November 2013 - 15:19

    Hendrik & Marja:

    Hey Jo!

    Ja breaking news!! Good to hear :-)

    Wat zijn wij gelukkig voor jou, je verdient het hoor, zo'n geweldige vrouw in je leven!
    Ik kan niet beloven dat we er zullen zijn in Rusland, maar we gaan kijken wat mogelijk is.

    Het zou wel supertof zijn als we Tanya nog even kunnen ontmoeten en jou ook, als je in NL bent!

    Mooi om te lezen wat je plannen zijn, waar je hart ligt en waar je mee bezig bent.

    Gods zegen broertje!

    Tot gauw hopelijk.

    Liefs ons! Blessings

  • 29 November 2013 - 14:27

    Gera En Jan Van Bekkum:

    Een extra feestdag in jullie leven na de christelijke feestdagen.
    Gods zegen toegewenst met en in dit huwelijk.
    Veel liefde en veel trouw: "for the worse and for the better", till death you part.
    Of tot aan Christus' terugkomst.
    Zoals Hij trouw is.

  • 20 December 2013 - 15:41

    Anneke En Luuk:

    Beste Johan en Tanja,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk. Het is goed elkaar als toekomstig paar in de kerk te ontmoeten. Indertijd (zelfde tijd van het jaar in 1962) zag Anneke mij ook in de kerk zitten..... en zo is het gekomen met ons. Vanaf nu nog ongeveer 14 dagen en dan zijn jullie een getrouwd stel.
    Anneke en ik wensen jullie beiden een goede, maar bovenal gezegende tijd toe.

    Verder vertel je Johan dat je in zaken bent gegaan. We wensen je hiertoe wijsheid en inzicht en natuurlijk een boterham met.

    Fijn dat je nog steeds zo mee doet in Gods Koninkrijk/de kerk, ook al ben je niet meer in dienst van JmeO.

    Ontvang onze hartelijke groeten en wie weet, tot ziens in de toekomst.

    Anneke en Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1480
Totaal aantal bezoekers 287817

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: