Ontzag voor de Koning - Reisverslag uit Kultayevo, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Ontzag voor de Koning - Reisverslag uit Kultayevo, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Ontzag voor de Koning

Door: Jogan

Blijf op de hoogte en volg Johan

25 April 2013 | Rusland, Kultayevo

Mijn ouders en broertje komen zondag aan! Ik ga ze mijn stad, mijn provincie en mijn land laten zien! En mijn 33 vierkante meter flat, waar we voor 10 dagen samen zullen verbijven en dan naar Sint Petersburg voor twee dagen en nog een dagje in Moskou voor ze over 3 zondagen al weer naar huis vliegen... Voor de oudere generatie zit er nog een fliinke koudeoorlogvrees, dus een hele overwinning! Nou maar bidden en hopen dat het een uitstekende tijd zal worden met z'n vieren, mijn vrienden hier en dat ze de rijke Russiche cultuur mogen proeven..

Ik ben jaloers op jullie! De kroning! Ik zag op youtube het interview met Willem Alexander en Maxima, zag er wel cool uit... en de hele commotie over het koninglied. Wow, wat is ons volk kritisch en wat een weinig respect voor onze koning... ik zag wat ronddetafelgesprekken, en wat een grove taal over de nieuwe koning. Ja ik leef hier onder een ander regime, waar je iets meer oppast met wat je zegt. Zo verkeerd nog niet, in ieder geval geen grove uitlatingen over onze nieuwe Koning.

Ik mis God in dit hele verhaal, in dit Koningslied en in het interview, het klinkt als waar ik me in Rusland vaak aan erger: De menselijke grootspraak; samen doen we het; samen zijn we goed!; Samen gaan we door dik en doen en helpen we elkaar. Kijk je kijkt naar het woord en de daad, dan liggen daar grote verschillen. Alles moet ik hier in Rusland maar met een korreltje zout nemen.
Gelukkig heb ik een God, die altijd woord én daad doet, op wie ik aan kan vertrouwen en bouwen, zelfs als ik me niet aan mijn woorden houd. Ik ben dankbaar dat ik mag leven met Hem, en weten dat alles hier op aarde tijdelijk is, en met fouten of mijn nieuwe benaming, corruptie... alles hier op aarde is corrupt, ik, wij, onze relaties, gebouwen, onze daden en woorden, onze lichamen, onze huizen, onze overheid, onze politie, onze wegen, onze aarde, etc. Doordat te weten, wordt het leven allemaal een stuk minder zwaar, want ik kan niet een hemel op aarde bouwen, hoe ik strak ook alles wil controleren, begrenzen of alles in macht zet om een mooi leven te maken... Het zal altijd mislukken, want we zijn corrupt, onze omgeving is corrupt. Gelukkig mogen we een nieuwe hemel en aarde verwachten, en ondertussen ons bezig houden met onze opdracht hier: Zoek het Koninkrijk van God, dat is zoals ik niet lang geleden eindelijk heb begrepen, God liefhebben met mijn hele hart, ziel en verstand en mijn naaste als mijzelf... Wat simpel eigenlijk, en het duurde 30 jaar om dat eindelijk te beseffen en te begrijpen.
Ik word nu wakker en dank God voor de zonneschijn, voor de nieuwe dag, zelfs als ik sagereinig wakker wordt. Ik voel me zo gezegend, zo op mijn plek, en God geeft me mogelijkheden om te dienen. Klein voorbeeld, maar eentje met succes ;-) Laatst ging ik op bezoek bij een stel meiden van mijn kerk,die samenwonen in een gehuurde flat, en ik schrok van de staat van hun woning (als we het hebben over corrupt), kasten die op instorten staan, laden en deurtjes die niet werken, een plafon dat nodig een kitspuit en verf kan gebruiken... kortom een normaal nederlandse studentenwoning, maar dan een tikkeltje erger. en 3 meiden, die er weinig aan kunnen doen. Samen met mijn collega zijn we een zaterdag heen gegaan, meubels gefixt (een deurtje dat al drie jaar niet werkte, in 5 minuten gemaakt), en de ergste rommel aangepakt, badkamer gekit, etc... Niet echt lastig, eigenlijk gewoon leuk, om zoveel resultaat in een kleine tijd te hebben... Maar één van de meiden was geschokt, dat we gewoon langs kwamen om te helpen, en dat voor niets, en dat zich zelf geen zorgen hoefden te maken om de onkosten. Ze was onder de indruk en had dit nog nooit in haar leven meegemaakt. Dus zoiets kleins had een grotere impact dan dat ik ooit had verwacht, en alleen omdat we onze buren helpen...met dingen die we kunnen, zo simpel is het eigenlijk...

Iets wat ik dacht wat heel klein is, maar op dit moment als iets groots op mijn tafel ligt, is het maken van een businessplan. Ik wil samen met mijn kameraad een bedrijfje oprichten, gebaseerd op Gods principes, met daarin het neerzetten van mooie, goede kwaliteit en eerlijke meubels in een passend design. We hebben hier in Rusland veel lelijke, slechte kwaliteit en dure meubels (dat werd weer bevestigd bij het repareren van de meiden hun meubels... zelfs het goedkope assortiment van IKEA is er geweldig duurzaam bij). Ik wil met het bedrijf zelfs belastingen betalen, nou dat klinkt voor Nederlanders redelijk, maar voor Russen is het als vloeken in de kerk... Bijna niemand betaald belastingen.
Het businessplan is zich aan het ontwikkelen, maar nu maar hopen en bidden dat de business zelf zich gaat ontwikkelen... Meest belangrijke is dat we het van God verwachten en ons best doen zijn wil te doen...Ik kan nogmaals flink deuteronium doorlezen ;-)

Gisteren bij de makelaar langs geweest, heb een stuk land op oog, zodat ik een huis kan gaan bouwen. Een droom van elke man, nou ja dat denk ik ;-) En hier in Rusland is dat nog steeds mogelijk. ben er al een tijdje mee bezig, dus dit bezoek aan de makelaar was nodig... op het kaartje kan je zien waar het ligt... 30 km van Perm, en voor Permse begrippen is dat dichtbij... ik woon nu in Perm, maar mijn flat ligt op 40km van het centrum...op dit moment is het land nog een prairie, afgelopen zondag met vrienden een picknick gehouden op het land en ervoor gebeden..;-) Dus zien hoe dat afloopt, er zijn nog wat haken en ogen, waar ik kijk daarbij op naar God... anders ligt er altijd nog een mooier stuk land in de Hemel voor me klaar..

Ik wens jullie een geweldige koninginnedag toe! geniet van deze feestdag voor mij, geniet van het oranje, het volkzijn, de gezelligheid, de rommelmarkt, de koningin en de Koning!

Gods zegen,
JOhan


  • 25 April 2013 - 09:19

    Moeke :

    Dank je voor je up date .
    Gods zegen .en loop met Hem mee ,en niet voor uit .liefs

  • 25 April 2013 - 11:30

    Fred Renkema:

    Hoi fijne broer,

    Prachtig zoals je het Evangelie hebt gebracht in dit bericht.
    Inderdaad zonder Christus zijn we een vloek voor God en door Christus een zegen!
    GENADE is Christus alleen en met Hem is het leven LEVEN en zijn we het licht in de duisternis.
    Geweldig zoals de Heilige Geest ons onze rijkdom in Christus openbaart en ons tot zegen maakt.
    Wees gezegend met Zijn SHALOM!

  • 25 April 2013 - 13:31

    Esther Haaisma:

    Ik lees en ik lees opnieuw en ik sta stil bij wat je zegt over het bouwen van een hemel op aarde. Zo enorm waar! Een hemel op aarde bouwen kan niet en zoek het koninkrijk van God. Ik knoop het in mijn oren. Dank je wel voor jouw verhaal.

  • 26 April 2013 - 09:04

    Marja:

    Hey Jo,

    Wat heb je het allemaal weer prachtig opgeschreven, zo waar! En tegelijk zo echt, je schrijft het niet mooier dan dat het is.. heel fijn om te lezen.Wat super dat jij en die vriend van je die Russische meisjes zo hebben kunnen helpen :-) Wauw!!

    Mooi dat je ouders komen en je broer! Gezellig! Wens jullie samen een mooie tijd :-)

    Trouwens wat stoer dat je bidt voor je stukje land, ben benieuwd hoor, hoe het allemaal zal lopen op met je business plan. Wist je trouwens dat ze op Fraam meubels maken van Palet hout? Heel mooi en duurzaam ;-) Kan je de folder wel inscannen heb je meteen wat inspiratie ;-)

    Succes en zegen met alles en geniet van de Russische lente aldaar :-)

    Liefs uit Holland

    Hendrik & Marja

  • 26 April 2013 - 12:53

    Anneke Boersma:

    Hallo Johan

    Wat een waarheid, ons los maken van het aardse, dat ga ik ook steeds meer ontdekken.
    Abraham en zovele uit de bijbel hechten niet aan de aarde, omdat ze wisten dat dit maar tijdelijk is.
    Onze toekomst is de nieuwe aarde met Hem als Koning.
    We merken ook dat alle zekerheden van deze aarde aan het wankelen zijn.
    Hoop dat je een heel gezellige tijd met je ouders mag hebben.

  • 28 April 2013 - 21:52

    Agnes:

    Ola Johan,

    Hier een hartelijke groet uit Vietnam. Ja, het is bijzonder dat wij makkelijk praten hebben met een heerlijke bedje en vaak alles erop en eraan. Hier in Vt slaat de economische crisis ook toe en zijn ze ook afhankelijk van Hem voor alles, We hebben net een weeshuis bezocht waar het in de slaapzalen snikheet is door de golfplaten dak. Maar Hij zal voorzien omdat we elkaars hand en voet mogen zijn. Ik yarp voor jou/jullie dat de (harts)plannen gestalte mag krijgen aan de hand van Zijn business plan. Mooi je getuigenis. groetjes

    Agnes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1114
Totaal aantal bezoekers 287819

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: