Een nieuwe missie? rommelen doet wonderen - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Een nieuwe missie? rommelen doet wonderen - Reisverslag uit Perm’, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Een nieuwe missie? rommelen doet wonderen

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

11 April 2013 | Rusland, Perm’

Soms is verandering helemaal niet slecht, zoals ik schreef afgelopen keer rommelt het flink. Hoewel het proces zelf niet plezierig is, maakt mij gefocused op God. Zoals Jacobus schrijft, ben je in moeilijkheden? Bid! Ben je blij? Zing dan liederen. Ik dacht altijd, wat ben ik schijnheilig, ik bid vooral als ik het zwaar heb en ik het allemaal niet meer snap. Waarom bid ik niet zo als alles goed gaat? Nu begrijp ik dat het juist heel bijbels is ;-)

Ik weet niet hoe rommelen onder Groningen aan het aflopen is, maar hier rommelt het nog flink... Het is zeker niet een plezierige ervaring, het is lastig, irritant en moeilijk, en soms wil ik er een hard bij wegrennen. Ik denk dat de mensen die in Groningen wonen, van wie hun huis bedreigt wordt met scheuren, zich zeker kunnen indenken. Aan de andere kant is het je huis, je leven, je bent verbonden met de plek: Je wilt er voor vechten, er voor gaan. Wie trekt er aan het langste eind? God, zekers, heeft alle lijntjes in handen en Hij zorgt zo goed voor mij, naast het wakker liggen van de zorgen af en toe, zie ik ook zoveel momenten van vreugde, van Zijn liefde, ik had zelfs een moment dat ik dacht: 'mijn hart jubelt', geen idee wat het betekend, maar zulke pure blijdschap! Ik ben zo blij dat ik hier ben. Ik weet dat ik thuis ben in Perm, en zelfs met alle inspecties van de overheid op de organisaties hier, ik zie God's hand erin. De kerk is aan het stabiliseren in Rusland, christenen worden volwassen, en nu wordt het duidelijk wie Christus volgt met zijn hele hart en wie het voor de mooi doet.

Het rommelt in mijn organisatie, er blijken flinken scheuren in het fundament te zitten, en aan het lijkt onmogelijk om het fundament te herstellen... maar het gave is dat we altijd zeggen, God maakt het onmogelijke mogelijk ;-). We komen samen om te bidden, werken samen, klagen samen, en hebben plezier samen. Afgelopen maanden heb ik veel administratief werk mogen doen, communicatie, verbouwing, huishouding en orde, en het lijkt soms dat het geen nut heeft... ten eerste ik heb er niet voor geleerd en ten tweede je hebt een team nodig wat hetzelfde denkt... en dat was niet zo.

In al het rommelen zie ik meer van Gods liefde en trouw, en ik merk dat God me aan het genezen en leiden is... Ik ben naar Rusland gekomen omdat ik hier wil wonen, leven en werken, en daar begint het nu op te lijken, ik zit nu aan mijn tafel, kijk uit op de buurflat en zie planten voor me groeien op de vensterbank, en dat in mijn eigen flatje... Wat een genot, na 15 maanden wonen op je werk.. ik probeer het nu op te knappen en een plek te creeren waar ik me terug kan trekken, gasten kan uitnodigen en kan werken. Ik heb 33m2 voor mezelf ;-) heerlijk! En binnenkort komen mijn ouders en broerje op bezoek in de meivakantie, gewoon super... en ze komen bij mij logeren ;-) Ik heb mijn flatje al getest, het is mogelijk om te slapen met 4 personen, zelfs nog een plekje over in de keuken;-) dus wees welkom!

Zoals velen van jullie reeds weten hebben Galya en ik onze relatie verbroken twee maanden geleden. Het was een hele lastige beslissing, maar achteraf is het voor ons beiden veel beter. We zijn nog steeds vrienden en supporten elkaar. Please bid voor Galya, ze wil een seminar volgen bij Jeugd met een Opdracht in Amsterdam over hoe te werken met prostituees samen met mijn collega Megan. Galya heeft nu al de documenten, maar een afspraak met de ambassade kan alleen eind april, terwijl de seminar 17 april begint... meer weten over het project: stop de stilte over slavernij: kijk op facebook Stop the silence of Slavery...
Wil je meer weten hoe het mij gaat, ik ben ook dagelijks op facebook en post nieuws op mijn pagina daar. Ook heeft Jeugd met een Opdracht een facebook site: ywam perm. daar kan je foto's zien van wat we de afgelopen maanden hebben gedaan.

Zo hoe ziet mijn toekomst eruit? Dat is een vraag die me al lang bezighoudt. Tot nu toe heb ik geleefd van mijn eigen spaargeld en kleine maandelijkse sponsorgeld, en ik sta verbaasd hoe lang ik daar al van leeft. Ik zie Gods voorzienigheid hierin. Ik ben naar Rusland gekomen om hier te leven, en ik had het doel om met gehandicapten te werken, over dat doel horen jullie weinig, omdat het niet lukt. Deuren gaan niet open, misschien klop ik te zacht en te weinig. Wie weet in de toekomst. Nu lijkt het in een haventje te liggen. Afgelopen vrijdag was ik uitgenodigd voor een goededoelen concert gedaan door mensen met een beperking, ten minste dat begreep ik. Ik helemaal blij, eindelijk mocht ik weer 'mijn' mensen zien, genieten van hen. Ja, ja ik mis ze natuurlijk wel. Ik werd helemaal gelukkig toen ik 1 meisje zag met down syndroom, helemaal top, en nog 5 anderen kinderen in een zaal voor 200 mensen... bleek het een of andere reclame actie te zijn voor een gezond drankje met een of andere wortel erin, (In amerika niet bewezen dat het ook daadwerkelijk werkt). En de kinderen met een beperking werden (naar mijn idee) gebruikt op het product te promoten... wat een show... ik ben na een half uur weg gegaan... maar ze hadden 2 driewielers geschonken aan een tehuis in Moscow...

Zo wat voor mij? Ik heb mijn leiders gevraagd om 2 dagen in de week me bezig te gaan houden met de vraag of ik hier samen met een vriend een business kan opstarten, een business in meubels en design. Het is iets wat ik altijd dacht het niet echt christelijk was, maar ik begin meer in te zien, dat alles hier zo corrupt is, is dat een eerlijk business starten ook bouwen is aan het koninkrijk van God... Mijn doel is om te kijken of ik een eerlijk business kan starten, met belasting betalen (dat doen de meesten hier niet), een eerlijke boekhouding, een goed eerlijk kwaliteit product en goede service. Iedereen zegt dat het onmogelijk is, en alleen IKEA is een voorbeeld dat geen steekpenningen aanneemt. IKEA wil in Perm al meer dan 10 jaar een vestiging neerzetten, maar ze komen niet verder dat het aanbesteden van land hier...
En met God is het onmogelijke mogelijk... Dus dat is op dit moment een van mijn nieuwe doelen. Vandaag heb ik een gesprek met Katya, ze heeft een master in Business en Economie, met veel ervaring en ze is bereid ons te helpen. en mijn huiswerk voor vandaag is een website te lezen over het starten van een business voor beginners... in het russisch! (dat is intens)

Voor degenen die mij supporten in financien, ik wil jullie daarvoor bedanken, het is een zegen om te weten jullie me zo helpen, en Russen zo meehelpen. Omdat mijn werk hier mogelijk gaat veranderen kan ik me voorstellen dat je het sponseren wilt stopzetten. Heb je vragen, mail me.

Ik wil vragen voor jullie gebed voor de kerk in Rusland. De kerk is in de laatste20 jaar gevestigd in Rusland, maar het is allemaal vooral geestelijk, christenen weten uitstekend te aanbidden, bidden, te evangeliseren, maar eerlijk en betrouwbaar zijn is nog niet in het rijtje... Ik wil mijn talenten gebruiken die God me heeft gegeven, en natuurlijk blijven dienen de projecten om mij heen. De business zal me ook een legale reden geven om te wonen in Rusland... op dit moment ben ik legaal, maar het wordt steeds lastiger...


Willen jullie bidden voor de rommelen in mijn leven, de basis, de stad en Rusland? God is aan het werk!

Gods zegen uit het nog steeds besneeuwde, maar natte en bruine rusland!
Johan

  • 11 April 2013 - 07:59

    Anje:

    Dank je, Gods zegen .succes

  • 11 April 2013 - 08:28

    Esther Haaisma:

    Wat gebeurt er een heleboel. Weer ontzettend mooi om te lezen. Ik zie door alles heen dat er ook heel veel moois gebeurt. Hou vol. Groetjes, Esther

  • 11 April 2013 - 11:48

    Galya :

    молюсь за тебя... все в Божьих руках.

  • 11 April 2013 - 12:41

    Grietie:

    Beste broeder,
    Veel verandering. Geve God je de kracht.
    Succes met het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden.
    Dat je een klein briljantje kunt toevoegen is groots.
    Eerlijk duurt het langst. De mens wikt, God beschikt.
    hart. groeten!

  • 11 April 2013 - 16:17

    Dini De Windt:

    Wat heftig allemaal Johan.

    Blijf doorgaan met je creatieve ideeën in het besef dat God voor je zal blijven zorgen. Zijn zegen!
    Lieve groeten uit Auwert.

  • 14 April 2013 - 22:30

    Marieke:

    Dat plekje bij jou in de keuken is zeker met je voeten tegen de koelkast? :)
    liefs,
    ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 287819

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: