Op weg naar het westen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Op weg naar het westen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Op weg naar het westen

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

10 Juli 2012 | Rusland, Moskou

Terug in Perm, DTS is over, in een paar uurtjes komen mijn achternichtjes op bezoek en over een week vlieg ik terug naar Nederland!

We zijn terug in Perm en we hebben onze DTS afgesloten. We hadden een lange reis van Mongolie terug naar Perm. Galya moest bijna achterblijven aan de Mongoolse grens, omdat ze geen registratie had in haar paspoort. Met het betalen van een boete en een vertraging op de reis, kon ze uiteindelijk toch veilig Mongolia verlaten.

Terug in Rusland viel me op hoe alles groen en warm is! Zo ben ik Rusland niet gewend. Wat is het mooi hier als alles in volle bloei staat. We troffen het andere DTS-team aan hier op de basis. Ze hadden hun prakticum in Oekraine, Turkije en Georgie gedaan.
We kwamen aan na drie dagen op de trein en een paar uur later begonnen onze lessen over de evaluatie van de DTS en het teruggaan naar je eigen woonplaats. We hadden drie dagen om verhalen uit te wisselen en te horen hoe studenten waren gegroeid in hun persoonlijkheid, in hun geloof en in hun zijn. Het was goed im terug te kijken naar de 5 maanden van discipelschap, en naar de vruchten daarvan. Het gaf me een voldaan gevoel en blijdschap om te herinneren hoe studenten binnenkwamen en hoe ze nu weggaan.God is groot en ik ben dankbaar dat ik er deel van heb mogen zijn. Afgelopen zaterdag zijn de laatste studenten vertrokken naar huis, en ik dacht blij te zijn, eindelijk is het over... maar nu mis ik ze ;-) haha... wat een lekkere teleurstelling.

Voor iedereen die het nog niet weet: Ik heb een vriendin! Ze heet Galya en komt uit Oekraine, en werkt al 8 jaar hier in Rusland. We hebben de laatste maanden een relatie opgebouwd en kijken uit naar wat de toekomst zal brengen. Eind Augustus hoopt ze een bezoek te brengen aan Nederland om zo mijn ouders, familie en vrienden te ontmoeten en te zien waar ik nu vandaan komt. Dus iets om naar uit te kijken ;-) We kennen elkaar al lang en hebben veel tijd gehad om elkaar te leren kennen.

Over een paar uur komen mijn achternichtjes op bezoek en we komen Perm en de omgeving te ontdekken met z'n vieren. We hopen naar een zigeunerfeest te gaan en de eerste stappen te zetten naar een bediening met prostituees hier in de stad. Ook hopen we naar het noorden af te reizen, naar het goelag restanten om daar te kijken of we iets met mensen met een beperking kunnen doen. Een volle week, voordat ik over een week naar Nederland vertrek...(moet alleen nog treintickets bemachtigen en die komen vrij over hopelijk twee dagen).

Ik ga wonen in Noordhorn, tot eind augustus aan het kanaal met uitzicht over koeien, dus dat is super!

Willen jullie voor me bidden deze week. Het zijn weken van transitie en moet alles verwerken. Bid voor de mensen die we ontmoet hebben in Mongolie en Rusland, dat God werkt in hun leven. En voor onze studenten die nu allemaal thuis komen en weer moeten acclimatiseren. Dat Gods wekr in onze harten zal doorgaan. Bid voor Gods bescherming!

tot binnenkort!
Gods zegen,
Johan

  • 10 Juli 2012 - 10:15

    Wiepkje:

    Go Johan go!!!

    Ook al is het een drukke week, het klinkt wel gezellig! Zoals een bloeiende Rusland, relatie, familie bezoek en een lover!! Je bent ontzettend gezegend en geliefd!

    Isaiah 60:1
    1Arise, shine; for your light has come! And the glory of the Lord is risen upon you.

  • 10 Juli 2012 - 10:50

    Lia:

    Mooi dat het allemaal weer is volbracht. Blijf je nu tot eind aug in NL en ga je daarna weer terug?
    Galya is beautiful :-)
    Blessings Johan

  • 10 Juli 2012 - 11:15

    Rita En Klaas Klamer:

    Sterkte met het afronden van allerlei zaken. Niet altijd even leuk om te doen, lijkt me. Afscheid nemen, loslaten, etc. En gefeliciteerd met Galya! Wat mooi voor je.
    Goed om te lezen hoe dankbaar je bent voor de groei van de mensen met wie je mocht optrekken. Jij gaat weg en God blijft bij ze. Dan is het goed toch? Hij gaat door met Zijn plan.
    Nou, mocht je Galya echt een mooi land willen laten zien, dan ben je altijd welkom in Friesland. Geen reispapieren nodig ;)
    Hartelijke groet,


  • 10 Juli 2012 - 12:03

    Hannette:

    He johan,

    Mooie dingen! En gefeliciteerd met je relatie, leuk joh!!

  • 10 Juli 2012 - 14:56

    Moeke:

    Geweldig omte horen wat jehebt meegemaakt .Gezegende tijd met de achter nichtjes .en goede afsluiting en voorbereiding om naar ons tekomen,gr

  • 10 Juli 2012 - 15:38

    Galya:

    Ik vond de mooiste Nederlandse jongen in de wereld!!! :)

  • 11 Juli 2012 - 09:10

    Marja & Hendrik:

    Hey Johan & Galya!

    Congrats! We wish you a blessed and joyfull future 2together with our Friend!

    Hopelijk tot gauw, en jullie zijn hier welkom hoor om lekker bij te praten!
    En we hopen jullie te ontmoeten!

    Num 6: 24-26!

    Tot gauw, Groetjes!!!!

  • 11 Juli 2012 - 16:45

    Hetty De Groot:

    Hoi Johan,
    Wat leuk dat jij een vriendin hebt!
    Geniet van de verbondenheid .
    Sterkte met alles afronden.
    Hartelijke groet, Hetty

  • 11 Juli 2012 - 18:26

    Wilma Sprong:

    Johan en Galya gefeliciteerd!
    Nog een goede week en een veilige terugreis!

  • 14 Juli 2012 - 12:44

    Johan En Anje & Kids:

    He Johan!!!

    Wat een zegen allemaal!! Gefeliciteerd met je vriendin!! Het lijkt ons zeer leuk om haar een keer te ontmoeten!! Jullie zijn van harte welkom!! We zien ernaar uit!!!

    dikke kus van ons

  • 18 Juli 2012 - 10:01

    Joke:

    Ha die Johan,
    de achternichtjes zijn weer thuis hoor! (-;
    Superleuk om een weekje in Perm mee te maken, met jou en Galya, al hebben we dan niet zo veel ministrie-dingen gedaan.
    Een aanrader voor je andere vrienden/ familie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 287819

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: