moedig naar het onbekende land - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu moedig naar het onbekende land - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

moedig naar het onbekende land

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Oktober 2014 | Rusland, Krasnokamsk

Vanochtend maakte ik een ontbijtje voor mijn Tanjoeska, bloemen die ik op het balkon had verstopt kwamen te voorschijn en samen dankten we God voor zo'n heerlijk leven samen. Negen maanden getrouwd!0 Ik had nooit verwacht dat het huwelijk zo fijn zou zijn. Ik denk ik daarom de tekst voor ons huwelijk had uitgekozen 'Waarlijke Liefde drijft uit alle angst'. Angst hebben we genoeg hier in Rusland, ten minste als ik de Nederlandse nieuws volg.
Mensen vragen me vaak waarom ik hier ben, en dat vind ik moeilijker om te antwoorden. Ik zeg dat God me gestuurd heeft hierheen, en waarom?

Het was een zwaar jaar voor mij, er waren veel veranderingen, teleurstellingen, het leren leven in een ander land. Mijn gemoedstoestand had daar onder te lijden.Vaak had ik de de gedachten waarom ik hier in Rusland was. Openen van een eigen zaakje in meubels en interieur was een nieuwe stap, maar dat was een lichtelijk naief. Starten van een business, zeker zonder enige ervaringen is wederom als het leren lopen als peutertje. Net als het leren van de Russische taal. Met met vallen en opstaan leren we.

Ergens hield ik vast aan dat God mij hierheen heeft gestuurd, voor Abraham moet het ook niet makkelijk zijn geweest. Zeker als je beloofde kind maar niet komt. Ik leer geduld, veel geduld. ik leer discipline en zelfcontrole, want dat had ik zeker niet, ook al had ik dat wel van mezelf verwacht. Ik heb gebeden voor discipline maanden geleden, en laatst zei mijn collega, 'Johan, het is goed om met je samen te werken, want je werkt hard en je hebt discipline'. Een verhoring van een gebed.
Het is voor het eerst dat ik werk onder niet- Christenen, dat ik woon onder niet-christenen, en het is lastig, lastig om de koers te houden waarheen te gaan. We zijn bezig een huisje te kopen, 32 km van Perm vandaan, en vandaag realiseerden we, dat er waarschijnlijk niet eens een kerk in de buurt is. Wat anders dan in Nederland, waar elke dorp 3 kerken heeft, en dat je mag kiezen welke kerk je gaat, welke het best bij je past. Hier zal ik al blij zijn als er een kerk is, en dan vragen we ons nog maar niet af, hoe gezond die kerk is.
Vandaag kreeg ik een email van vrienden die hun moeder hebben verloren, met een lied, 'wat de toekomst brenge mogen, mij geleidt des heren hand, moedig ga ik met u meden naar het onbekende land' en het raakte mij. Ik ben in een onbekend land, wonen als zuivere christen is hier lastig, mensen denken anders, de toekomst is onzeker, hoe we hier leven is niet duidelijk, hoe we hier een gezin kunnen stichten is beangstigend, maar ik weet dat God mij heeft geleid naar dit onbekende land, en daar ik waar ik op kan vertrouwen, op Hem. Met geduld, geloof en hoop op Jezus Christus gaan we verder, we hebben Hem nodig, heel hard. God is goed, Hij leert ons, traint ons en is ons voorgegaan!

Ik ben om mijn plek, en door volharding en geloof gaan we verder, en ik ben gelukkig. God zegent ons, en we kijken uit naar wat komen zal,

Gods zegen uit Krasnokamsk,

Tanja en Johan

Tanya i Johan Smit
Permskiy Kray, Krasnokamsk
617060
ul. Bolshevitstskaya 37-36
Russia

  • 04 Oktober 2014 - 07:00

    Johan:

    Kijk ook eens op b4tnetwerk.nl

  • 04 Oktober 2014 - 10:50

    Jaap En Dilly:

    Hoi JOhan en Tanya,

    Houd goede moed en vertrouwen. Wie op God vertrouwt wordt niet beschaamd.
    Je winkel ziet er erg leuk uit! en je toekomstige huis? ook.
    Succes.

  • 04 Oktober 2014 - 17:15

    Nathan:

    He Johan,
    Leuke foto's, ziet er goed uit! En succes met de zaak.
    Bovenal zegen in je huwelijk en dagelijks leven.
    Groet uit Astana,
    Nathan

  • 08 Oktober 2014 - 21:06

    Fam. Evink:

    Moed en vertrouwen ! Ook als het een strenge winter wordt.
    Tim en Hannie

  • 11 Oktober 2014 - 12:33

    Fred Renkema:

    Hey broer, alweer 9 maanden getrouwd, prachtig !

    Weet dat jullie het Licht zijn en ik herken me in je getuigenis.
    Maar juist als we Hem volgen waarheen Hij ook voorgaat, dan komt Hij met Zijn tedere Liefde ons omringen en leren we Hem kennen in Zijn Majesteit, zoals Job , die zei : Vroeger heb ik over U gehoord, maar nu hebben mijn ogen U aanschouwd.
    De Heilige Geest sprak tegen mij laatst: "Herinner in het donker, wat Ik je in het licht hebt geopenbaard"
    Jullie zijn gezegend en Hij zal in al jullie noden voorzien.
    SHALOM,
    broer Fred

  • 22 Oktober 2014 - 16:00

    Hendrik & Marja:

    Hey Johan en Tanya,

    Wat een eerlijk en gevoelig verslag. Zo dat raakt me echt!

    ..Die vragen..ben ik wel op de goede weg? Is dit nog steeds wat God van me vraagt? Wat is Zijn plan met ons leven!
    Hij heeft jou een prachtige vrouw gegeven. Samen met Hem, zijn jullie een top team!!

    God is erbij en Hij luistert altijd naar wat je bij Hem brengt. Vaak vergeet ik ...dat God niet vergeet.
    Hij weet heel goed hoe Hij met onze gebeden omgaat.
    Geef niet op Johan en Tanya!

    Daar ver weg...., het zal misschien iets minder luxe zijn dan hier, maar misschien is het zelfs een zegen.
    Dit alles, tv, internet, 3 ..4 kerken in de buurt, gsm, luxe auto's, restaurantjes.. hoeft niet altijd een zegen te zijn. Het kan je ook overspoelen, prikkelen en afleiden waar het werkelijk om gaat: Jezus!
    Daar kwamen wij onlangs maar weer heel duidelijk achter toen we in the middle of nowhere in Zweden zaten :-)

    Dat je dankbaar kan zijn voor de prachtige schepping die God ons heeft gegeven om van te genieten! Daar zitten jullie dichtbij :-)

    Jezus is in jullie het Zoutend Zout, het Lichtend Licht, wat een zegen.
    Geef de moed niet op, richt je hoofd omhoog, het gaat goedkomen.. op Zijn manier!

    Blessings en een vette hug!! H & M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 287907

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: