De lente komt! - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu De lente komt! - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

De lente komt!

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

12 Maart 2015 | Rusland, Krasnokamsk

Zie ik op facebook al foto's tevoorschijnen van velden van krokussen, hier hebben we vooral een lentezonnetje, druppende daken van lekkende sneeuw, en tempaturen rond de nul graden, als ik 's ochtends kijk op mijn telefoon en zie dat het -2graden is word ik blij, wat weer een teken dat de lente doorzet.

De lente komt, nieuw leven, veranderingen, van donker naar licht, het is een plezier om te zien hoe de dagen langer worden, en dat het de dagen nu langer worden dan de nachten. We genieten, van al deze frisse veranderingen, en ondertussen groeien we, van alleen naar twee, en nu is er een derde aan het groeien. Al reeds 10-15cm smit hebben we erbij gekregen, en het groeit en groeit maar. En we zijn dankbaar en blij. Met Tanja gaat het goed, ze is soms misselijk, de eerste maanden waren zwaar door alle veranderingen, maar ze staat onder controle en in allen testen doet ze het zeer goed.

En zoals alleen God het kan plannen groeit op dit moment ook ons huis, eerst in de hoogte, en nu in de dikte, op dit moment wordt er geisoleers, deuren en ramen besteld en op de uitgestrekte heuvel groeit wonderlijk een huisje.

Met mijn meubels gaat het goed, er staan veel opdrachten in het vooruitschiet en veel meubels zijn intussen gerestaureerd, van afval tot een een prachtig juweeltje. Ondertussen ben wederom verhuisd met mijn werkplaats, ik veroorzaakte geluidsoverlast en moest verhuizen, en dat de volgende dag. Wonderlijk kwam de zondag erna iemand in de kerk na me toe of ik hun afkickcentrum kon helpen met het leren van mijn vak, en daarvan is uitgevloeid dat de opvolgende week mijn werkplaats verhuisde naar het afkickcentrum, 10km rijden van mijn huis, ik heb een prachtige werkplek, en een van de afkickende helpt mij, en ik help hem, eindelijk weer sociaal werk, en dan mag ik ook nog meubels maken:-) Geweldig is het om met iemand te zijn, die hongerig is naar Gods woord, wijsheid en zijn leven wil veranderen. Van Aso naar leergierig en van passief naar actief. Ik ben dankbaar dat God me zo kan gebruiken en ik geniet ervan.

We genieten, en we groeien en we zijn dankbaar,

Gods zegen,

Tanya, Johan en klein klein smitje


  • 12 Maart 2015 - 06:00

    Esther Haaisma:

    Gefeliciteerd beiden met nieuw leven!

  • 12 Maart 2015 - 09:01

    Lia:

    Wat een gave berichten lees ik hier vandaag, van harte gefeliciteerd met jullie kleine onderweg. Wat een mooie ontwikkelingen, ook in je meubelbedrijf. En dan dat huis waar ik steeds fotos van voorbij zie komen. Super!! zegen! :)

  • 12 Maart 2015 - 09:49

    Hendrik & Marja:

    Lieve Jo en Tanya,

    Allereerst: gefeliciteerd!!!!
    Wat een geweldig nieuws. Ben compleet verrast.
    Ik zag onlangs, toen ik weer eens op FB was, de ontwikkelingen van de bouw van jullie huis.
    Nu ook nog een klein smitje in aantocht..wat klinkt dit allemaal ydillisch. Hihi.
    Het is jullie van harte gegund!!
    Mooi ook om.te lezen dat je zo je begeleiderskwaliteiten kwijt kan in je vak als meubelmaker/restaurateur.
    En daarbij hem kan vertellen over Jezus. Jullie zijn al een getuige. Jij en Tanya.
    Heerlijk he dat de dagen langer worden..de temperatuur stijgt..het zonnetje wat meer te zien is. Hier genieten we al volop..en het is hier best een tijd regenachtig geweest.
    Onze tuin was een sompig moeras...
    Geluklig lopen er nu 2 kippetjes en konijntjes overheen en is het droger.

    Johan en Tanya we zijn verbonden in Hem.

    Gods zegen voor jullie!

    Blessings & liefs H & M


  • 12 Maart 2015 - 09:50

    Heleen:

    Ik word blij van het lezen van jou verhaal. Wat n mooie gebeurtenissen uit jyllie leven!
    Van harte mer jullie zwangerschap! Gaaf! Wat een wonder!
    En jullie nieuwe huis, een eigen fijne plek! En super leuk werk! Fantastisch!
    Tis je gegund! Genieten!
    Lieve groeten heleen

  • 12 Maart 2015 - 10:28

    Gery:

    Wat weer een mooi verslag, en wat een fijn nieuws! gefeliciteerd! Gods zegen toegewenst.
    Hartelijke groeten uit Bedum, Gery.

  • 12 Maart 2015 - 10:56

    Agnes Brugmans:

    Wat een mooi nieuws, gefeliciteerd en het is genieten van de ontwikkelingen van jullie huis.
    Geniet van alle mooie gaven die God jullie geeft.
    God bless you a lot

  • 12 Maart 2015 - 11:18

    Coby Stoorvogel:

    Hallo Johan en Tanya en kleintje,

    Johan, als ik aan je denk dan denk ik aan je volharding, trouw en geloof.
    Bijzonder hoe God het allemaal leidt en jij en Tanya in vertrouwen op Hem leven.
    Soms zoekend en vanuit eigen zwakte sterk mogen zijn in Gods kracht.
    Gods zegen, Coby.

  • 12 Maart 2015 - 20:45

    Nico&Evelien:

    Whoow zoveel goed nieuws in 1 bericht.
    Driewerf gefeliciteerd!

  • 13 Maart 2015 - 15:42

    Joke Kuiper:

    Lieve Johan,

    Wat een mooie berichten. daar wordt ik hier ook vrolijk van.
    En wat een toffe meubels maak je.Ik zou best iets bij je willen bestellen.
    Fijn dat jullie een kindje krijgen.
    Als er weer zo'n origineel Smitje bij komt is Rusland gezegend!

    groetjes Joke

  • 14 Maart 2015 - 20:30

    Tim En Hannie Evink:

    Van harte gefeliciteerd !! Wat een mooi bericht, ook dat van die nieuwe werkplaats.
    Gods zegen !
    hartelijk gegroet,
    Tim en Hannie.

  • 15 Maart 2015 - 22:04

    Johan En Hetty De Groot:

    Beste groeiende en bloeiende familie Smit,

    Van harte gefeliciteerd met dit mooie nieuws! Johan als pappie.....wouw!
    We staan versteld van je verhaal iedere keer maar weer. Boeiend, recht door zee, getuigend van je Heer en Heiland. We wensen je samen met Tanya een ontzettende mooie tijd van verwachten en zien met belangstelling uit naar de komst van het kleine Smitje! Gods zegen op je werk daar en voor jullie als gezin!
    Groeten vanuit Bedum, Johan en Hetty

  • 18 Maart 2015 - 07:30

    Fred & Jitske:

    Hey Johan en Tanya
    Van harte gefeliciteerd met die mooie nieuws!
    En wat fijn dat er zo allerlei ontwikkelingen zijn!

  • 30 Maart 2015 - 16:25

    Gera En Jan Van Bekkum:

    Een voorspoedige voortgang van de zwangerschap toegewenst en zegen op je werk naar alle kanten!
    Met Geertjan gaat het goed.

    Hartelijke groeten,

    Gera en Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 899
Totaal aantal bezoekers 287639

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: