kerst, vallende roebel, - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu kerst, vallende roebel, - Reisverslag uit Krasnokamsk, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

kerst, vallende roebel,

Blijf op de hoogte en volg Johan

20 December 2014 | Rusland, Krasnokamsk

Lieve Vrienden, kennissen en familie, vanuit de besneeuwde Ural willen we jullie een geweldige, gezellige, betekenisvolle en liefdevolle kerst toewensen! Bij jullie is het nog herfst, bij ons ligt er al sneeuw een paar dagen nadat herfst is begonnen. We wilden jullie allemaal een kaartje sturen, em net als de afgelopen jaren is dat weer niet gelukt. Maar bij deze 'makkelijke' manier willen we jullie toch een gezegend nieuwjaar toewensen.

Het was een goed jaar! 27 december 2013 mocht ik in het huwelijk treden met mijn liefdevolle Tanoeshka, op 4 januari was onze grote dag, vol in ornaat en op ouderwetse stijl mochten we elkaar het jawoord zeggen, de zegen ontvangen en samen het huwelijk ingaan. Het huwelijk is een zegen! Het veranderd je leven, en de onze ten goede. Ik kan alleen maar een stijgende lijn zien, en zonder Tanoeshka zou dat allemaal niet zo zijn. Ik ben God zeer dankbaar.

We maakten plannen om ons huis te laten bouwen, maar vonden een huis wat we konden kopen, na een aantal maanden afwegen, besloten toch maar een huis op ons eigen land te laten bouwen, en afgelopen week zijn ze eindelijk begonnen! Voor het nieuwe jaar gaat het fundament erin, met warmte elementen wordt gezorgt dat het fundament niet bevriest.

Vandaag vertrekken we naar NiznyTagil,net over de grens in Azie, 360km vanaf hier, dat is ruim 6 uur met de auto... daar gaan we onze vrienden Misha en Sveta opzoeken, Misha was mijn student in de DTS, een man van God, evangelist in hart en nieren. Ze zijn in een klein stadje 120km van Nizhy Tagil begonnen met een kinderclub en doen evangelisatie. Het is mooi om hun te kunnen ondersteunen. Maandag gaan we 120km verder naar Ikea en OBI in Ekaterinburg, want daar moeten we onze kranen, toiletpot,stopcontacten en andere bouwbenodigdheden te kopen. En dat wordt spannend, want zijn de prijzen nog niet gestegen? We verwachten hoge prijsstijgingen door de val van de roebel. Dus heel raar, in plaats van te sparen, moet je nu juist je geld uitgeven, dus een hele bijzondere crises. Want wie weet hoeveel het geld morgen waard is?

Hoe hoe gaan ze hier met de crisis om? Eigenlijk heel ontspannen. Russen hebben zoiets, o, we hebben de negentiger jaren doorleeft, dus we weten hoe dat moet. Mensen die geld hebben, kopen nu dingen op. Een van mijn klienten liet haar nieuwe Iphone 6 zien, die haar man voor haar gekocht had voor nieuwjaar, 'nog voor de oude prijs', met een dikke glimlach. Er is en soort van samenhorigheid, een posittiefdenken mentaliteit. Mensen gaan door met het leven, en hoe dat leven wordt, dat zien we later wel, we leven nu.

Een jaar geleden, toen het allemaal begon, met de olympische spelen, Krim en later Oekraine, lag ik wakker van de zorgen, ' hoe ga ik als Nederlander hier wonen, hoe gaan we ons huis betalen, hoe ga ik hier wonen?' Mijn grootste angst was,' stel je voor dat de roebel neergaat, hoe ga ik dan mijn lening terugbetalen' We keken elke dag een aantal keer de koers, die toen onder de 50 was, en toen het moment er aan leek te komen dat we ons huis gingen kopen, hebben we het geld naar gewisseld, en de stress was weg, het huis hebben we niet gekocht, we besloten om het huis te laten bouwen, nu is de roebel 40% minder waard, en ik heb vrede, we zullen zien hoe het afloopt, we hebben ons leven in Gods handen gelegd, het is niet belangrijk hoe de wereld gaat, als we God gehoorzamen, Hem liefhebben en zijn wetten volgen, dan zal hij ons zegenen, en het zal goed zijn, goed genoeg. God is goed en rechtvaardig. Nu hopen we dat we met onze 'oude' geld het huis kunnen bouwen.

Ik lees nu 's ochtends 2Kronieken in de bijbel, en zo zichtbaar is daar de koningen die God gehoorzaamden en hun zegeningen en de koningen die hun eigen gang gingen en de gevolgen daarvan. Mijn eigen crisis, wonen in Rusland, heb ik overleefd, depressief zijn en niet weten hoe je geld moet verdienen en een raar land is zwaar, maar nu schijnt de zon in mijn leven, het gras groeit, de bomen lopen lopen uit, de knopjes worden zichtbaar. Natuurlijk kan een nachtvors veel kapot maken, maar ook dat overleven we wel.

Dus de econiomie stagneert, de olieprijs zakt, groentes zijn er minder, alles wordt duurder, want heel veel wordt geimporteerd., Ons eigen werk wordt in verhouding goedkoper, dus dat is positief nieuws. Russen leven van krediet naar krediet, dus voor veel mensen worden hun leningen goedkoper, de prijzen zullen stijgen, dus voor hen alleen maar beter, en misschien wel goed dat ze geen nieuwe leningen kunnen nemen. God is aan het stuur, Hij leidt deze wereld, wie had deze zakkende olieprijs nu verwacht? of deze oorlog in Oekraine? Rusland heeft Europa nodig, en Europa heeft Rusland nodig, het is zoals na de tweede wereld oorlog, toen de geallieerden begrepen, dat een zwak Duitsland een zwak Europa betekende, dat in plaats van Duitsland te straffen voor de oorlogsdaden, zoals na de eerste wereldoorlog, besloten werd op Duitsland te helpen opnieuw op te bouwen en toen gebeurde het wirtschaftwunder!

In mijn werkplaats lijkt ook een wonder te gebeuren, als ik een half jaar geleden dacht hoe ga ik ooit geld verdienen, komen nu de opdrachten bijna dagelijks binnen, tot en met februari zit ik al vol, ik werk effectiever, beter, gezonder. In de zomer zijn we bij een andere kerk gegaan, daar op de gebedsgroep mochten we een papiertje invullen met gebedspunten en die in een doosje doen, ik schreef op, 'dat het de zaak zou gaan lopen, zodat ik mijn gezin zou kunnen onderhouden' en vanaf die dag komen de opdrachten binnen! Ook besloot ik mijn tienden bij te houden, en dat te doen van de opbrengst en niet van de winst. De bijbel zegt dat de Israelieten een tienden gaven van hun opbrengst, dus dat ben ik gaan uitproberen. Soms met een zwaar hart, maar aan de andere met blijdschap met dat ik tienden kan geven, en zo de kerk in Rusland kan helpen. En vanaf die tijd gaan de opbrengsten omhoog, orders komen binnen. Mijn eerdere klanten komen terug om nieuwe meubels te bestellen. Ik begin een naam op te bouwen, het is hard werken, hopelijk ga ik binnenkort ook winst maken, maar gelukkig kunnen we nu zo leven, en dat is al beter dan een jaar geleden.

En nog een nieuwtje! Eindelijk ben ik sinds gisteren geregistreed als ZZP'er, ik ben niet langer werkloos, en ik mag belasting gaan betalen!! Ik heb nu een boekhouder, en we gaan voor een 'wit' bedrijf, een goede zaak, niet? Het schijnt bijna niet mogelijk te zijn om winst te maken als je wit draait, eigenlijk is het niet mogelijk om niet verlies te maken, maar God is onze kant, en ik merkte dat God dit al lang geleden van mijn wilde, en eindelijk is het zo ver! Spannend!

We proberen te leven met Gods handleiding, in ons gezinnetje hebben we de zondagsrust ingevoerd, Tanya vond het in het begin lastig en me wettisch, maar we beginnen er aan te wennen, en wat heerlijk om na de kerk gewoon naar huis te rijden, en niet nog eerst een boodschap te moeten doen. Een dag rust, een dag voor ons gezin. En het is een zegen, Met het werk is een dag opladen zeker geen verspilling.

Ons huis kopen, we wilden ons huis kopen door middel van de bank, dat is in Rusland nogal raar, want dan moet je belasting betalen... Dus toen ik besloot dat we perse via de bank wilden betalen, werd de prijs opgevoerd, en we besloten van de koop af te zien. Een week later werden we gebeld dat we toch het huis konden kopen via de bank voor het oude bedrag. Nu de koop niet is doorgegaan en nu we het huis laten bouwen, was er weer die vraag, contant of via de bank, heel verleidelijk om voor de goedkopere variant te gaan, maar we hebben besloten om toch via de bank te betalen, 5% duurder. Maar beter met God, dan goedkoop zonder Zijn wetten.

Later had ik het met vrienden over de zondagsrust, en we hadden het erover of de arbeiders die het huis bouwen ook op zondag zullen gaan werken, en ik dacht, o, nee, nog een dilemma. Ik voelde dat ik het toch moest aankaarten, want is het ook een rustdag voor je arbeiders, slaaf en je ezel. Dus Tanya zag me al aankomen, en voor haar is het natuurlijk al raar, laat staan voor de anderen hier. Maar de aannemer, zei dat als het principieel was, dan konden ze er rekening mee houden in de planning, dus als het kan wordt er niet gewerkt... Best gaaf om de opdrachtgever te zijn... en ik geloof dat het uiteindelijk ten goede zal komen aan het kwaliteit van ons huis.

Een lange blog voor vandaag, maar ik moest even wat dingen aan jullie schrijven, ik mis jullie om me heen, zeker nu met de kerstdagen, het is toch heel anders hier, zelfs al hebben we sneeuw.

We wensen jullie een gezegende laatste week toe in 2014 en een gezegend 2015! 2015 jaar geleden werd Jezus geboren! hij is zelfs ouder dan sinterklaar, dikke groet, Tanja en Johan

  • 20 December 2014 - 10:21

    Joke Renkema:

    Gaaf, heel mooi hoe jullie je leven daar leven! Mooi hoe je jouw plek inneemt als christen, in jullie land en je gezin!

  • 20 December 2014 - 11:18

    Johan:

    Mooi verhaal over jullie leven, vooral dat je met de Heer wil leven en dat je ervaart dat Hij voor jullie zorgt.
    Ik proef ook een stuk doorzettings vermogen. We wensen jullie ook een goede kerst en een gezegend 2015.
    Johan en Zwanny.

  • 20 December 2014 - 13:42

    Gerrit:

    Moi Johan en Tanja.

    Mooi van jullie te horen en de grote daden die God in en door jullie aan het doen is.
    Mooi om te zien eerst zijn koninkrijk te zoeken en Zijn gerechtigheid en Hij zal voorzien in alle s wat nodig is. Dat bidden we jullie ook voor het nieuwe jaar toe. Zijn vreugde en wijsheid in alles.
    Gerrit en Emmy

  • 20 December 2014 - 16:31

    Yvonne Berends:

    Hoi Johan en Tanja,
    Bijzonder om mee te lezen over jullie leven in Rusland!
    Een gezegend 2015 en alvast een fijne kerst (sneeuw gegarandeerd :-) )!
    Groetjes Yvonne

  • 20 December 2014 - 21:35

    Hendrik & Marja:

    Hey Johan & Tanoeschka!

    Lieverds, mooie mensen. Wat God in jullie leven doet is welgedaan!!
    Wauw! Zelfs een bevestiging op een vraag van mij aan God. Hallelujah.
    Wens jullie een gezegende kerst, liefdevol en heerlijk en gezellig!!

    Gods zegen met de bouw van jullie & zijn huis!

    Prachtig verslag! Wedkelijk. Johan God gebruikt jullie.
    We bidden voor jullie en Danken Gid voor het werk dat Hij door jullie heen doet.
    De goede keuzes die jullie maken zullen effect hebben op langere termijn

    Wij keken vanaaf naar een chr. Film Flywheel. Je deed me denken aan die man..nadat hij zijn fouten had rechtgezet. Daarna dus ging hij zijn tienden betalen, Zijn bedrijf aan God geven,,alles zuiver doen.
    Kortom herkenning. In de positieve zin van het woord en God zegende Zijn zaak. Daarvoor lichtte hij iedereen op dat heb jij dan niet gedaan..dus vandaar dat ik schrijf "nadat" ;-)
    Wens jullie ook ern romantische trouwdag!

    Liefs H&M

  • 20 December 2014 - 21:38

    Margriet:

    Bijzonder verhaal, mooi om te lezen!
    Veel zegen samen voor het nieuwe jaar!
    Als bemoediging stuur ik jullie psalm 16:8
    Steeds houd ik de Here voor ogen, met Hem aan mijn zijde wankel ik niet!

  • 22 December 2014 - 11:36

    Tim En Hannie:

    Johan en Tanoeschka,

    Alles met belangstelling gelezen.
    Wij wensen jullie Gods zegen in 2015. Ga met Hem het nieuwe jaar in !
    Ook een groet van Jesse. Hij geniet nog altijd van het leven.
    T & H.

  • 22 December 2014 - 14:43

    Dick En Janny :

    We zijn weer helemaal bij.
    Goede kerstdagen en een gezegend 2015

  • 29 December 2014 - 13:00

    Luuk En Anneke Boiten:

    Lieve mensen, Tanoeshka en Johan,

    Allereerst verblijden wij ons met jullie over jullie huwelijk, inmiddels een jaar oud. Het is fijn te lezen dat het jullie goed gaat in meerdere opzichten.
    Verrassend om te lezen over zondagsrust, ook voor de bouwvakkers, over opdrachten, de tienden en het vertrouwen op God.
    Van harte hopen wij ook dat de ontwikkelingen rond Oekraïne zich in gunstige richting zullen ontwikkelen.
    De Heer regeert en wij zien uit naar de komst van onze Heer Jezus, voor herstel van deze mooie, maar ook vreselijke wereld.
    Ontvang van ons de hartelijke groeten en een gezegend nieuw jaar toegewenst,

    Anneke en Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 826
Totaal aantal bezoekers 287684

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: