Ik ben aangekomen! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu Ik ben aangekomen! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Johan Smit - WaarBenJij.nu

Ik ben aangekomen!

Door: Jogans

Blijf op de hoogte en volg Johan

27 Februari 2010 | Rusland, Moskou

11.33 de trein van Tampere naar RIIHIMAKI
Deze Finse dubbeldekstrein brengt me dichter bij mijn doel. Reizen met deze trein is zeker geen ergernis; in mijn internationale belevenis is NS een topper, maar bij deze Finse trein kunnen ze nog een puntje zuigen. Heerlijke stoelen, een stopcontact om laptop en telefoon op te laden en een prachtig uitzicht op besneeuwde naaldbossen! Wow! Ik voel me weer helemaal op mijn stekkie: onderweg!
Net de Finse Lidl geplunderd voor mijn 10 uur durende treinreis naar het Venetië van het Noorden, en aangezien ik maar 10 kilo (ik had 10,4kilo plus alle lagen kleding aan) mocht meenemen, snel cadeautjes gekocht voor mijn vrienden in st. Petersburg.
Vliegen vanaf Bremen ging ook zonder problemen, wel saaier dan Schiphol.
Het is mooi om onderweg te zijn en nieuwe dingen te zien, ik was ff vergeten hoe leuk dat is. Maar het voelt helemaal super! Het is hier lekker onder nul. Dus mijn lagen kleding doen hun werk weer super! Vannacht vertrokken, maar toen nog helemaal niet het gevoel dat ik weg ging. Ik begin nu een beetje de feeling te krijgen dat ik op weg ben naar Rusland. Ik wist gisteren nog niet hoe ik dit laatste stuk zou gaan doen: ik wilde meeliften met Russen. Helaas kon ik in het vliegtuig geen Russen vinden, wel look-a-likes, maar die spraken Fins :-)
Ik had op internet nog een bus gevonden naar st Petersburg, maar in het reisschema kreeg ik alleen maar rare tekentjes… gelukkig werkt het Finse VVV goed en hadden ze het zo voor me ontdekt. Die bus was gisteren vertrokken, dus nu zit ik in plan B, met de trein! Relax.

0.40 st Petersberg
Ok iets te vroeg gejuigt, de tweede trein leek al meer op een stoptrein in de randstad...Ik kwam aan in de stad Lahti en heb daar de 4 uur lang rondgezeuld, met mijn gelukkig maar 10kg zware koffer. Maar zelfs 10kg begint zwaar te worden na urenlang het door de sneeuw heen te slepen. Op dt moment verloor ik mijn vreugde van de reis, zelfs de Mac viel zwaar op mijn maag. Uiteindelijk vond ik het treinstation terug, en ontdekte ik een wachtruimte. Lekker hoor!

Mijn trein naar Sint Petersburg kwam eraan,en ik zag een wagon met bedden! heerlijk! ik kon gaan slapen...helaas zat ik in het volgende wagon op een ook best wel lekkere stoel, en doezelde ik soms ff weg. Bij de grens werd mijn paspoort in genomen... en ik kreeg het bij de volgende station met een stempel terug. Altijd weer spannend of alles wel klopt.
Nu ben ik net aangekomen in st. Peter. Al weer 3 metrolijnen gezien om hier te komen in het appartement van mijn vrienden. We zitten nu op mijn bed, ik mag weer gezellig in de compagne van de brommende koelkast gaan slapen. Alleen moet er nu nog een kip gebraden worden...slaap lekker!

  • 26 Februari 2010 - 23:28

    Pa/ma:

    leuk verslag en fijn om te horen hoe je reis gegaan is.
    was de kip lekker?
    geniet ervan en wanneer begint de school?
    Gods zegen.

  • 26 Februari 2010 - 23:34

    Johan De Groot:

    Hoi collega!
    Fijn dat je veilig bent aangekomen! Ben benieuwd naar je verslagen van al je belevenissen. Ik zal het volgen!

    Groetjes, Johan

  • 27 Februari 2010 - 01:03

    Lia:

    zo zo....weer naar Rusland,ik dacht dat je net terug was...:-)heb je vakantie in NL?
    Ik bedacht me net dat ik je eens een mailtje ging sturen, maar nu wacht ik maar even deze week..
    Geniet er van en be blessed!!

  • 27 Februari 2010 - 10:42

    Belgium Evie:

    Heej Jogan! Ben blij dat je weer zo van Finland genoten hebt!
    Zeg, maar ... als jij vindt dat Finnen zo op Russen lijken ... heb je dan al wel echte Russen ontmoet daar in "Pietari" en Perm'? Want dat is allemaal Finoegrisch gebied he ;)

  • 01 Maart 2010 - 03:19

    Rosanne :

    He Johan!

    Wat ben je allemaal aan het doen?? Weer naar Rusland lees ik, maar ga je hier studeren dan?!

    Groeten uit Australie!

  • 01 Maart 2010 - 17:19

    Tineke:

    hoi johan

    Fijn dat je goed bent aan gekomen.Heerlijk om zo'n verslag te lezen.
    Sterkte met de studie.
    Ik kijk uit naar het volgend verslag.
    Groeten Tineke

  • 01 Maart 2010 - 18:15

    Harry En Laura:

    Hey Johan,

    Leuk verslag we kijken al weer uit naar de volgende verslag.
    groeten
    Harry en Laura

  • 01 Maart 2010 - 19:51

    Karsten:

    Johan! wat een mooie reisplannen heb je weer; graag wil ik een keer met je mee om een hand en een voet in Rusland te zijn! Sint Petersburg men..... die staat hoog op het lijstje:)Bid je Gods zegen, liefde en wijsheid toe en hoop je snel even te spreken. groeten uit Zuid-Afrika,Karsten

  • 01 Maart 2010 - 20:15

    Klaas Harm Koop:

    Ben gewoon een beetje "jaloers". Maar niet echt hoor, geniet er van.
    Bedankt voor het mooie verslag ( je moet reporter of zo worden.)Een gezegende tijd en behouden terugkomst.

    Klaas Harm en Janneke.

  • 02 Maart 2010 - 17:58

    Huisgenoot:

    super dat alles goed is gegaan hier is alles ook goed?! mijn kinderen hebben de bank in elk geval weer goed schoongemaakt succes daar en gods zegen

  • 02 Maart 2010 - 21:42

    Mem:

    een echte toerist
    fijne studie goeie reis terug Gods Zegen
    vr. gr.

  • 03 Maart 2010 - 11:04

    Esther:

    Hoi Johan,

    Leuk om te lezen, hoop dat je het naar je zin hebt.

    Groeten!

  • 03 Maart 2010 - 22:28

    Anneke:

    ha die johan ik verheugde me alweer om je verslagjes te lezen het is dan net of jezelf een beetje mee reisd een fijne tijd daar Gods zegen groetjes ann.

  • 03 Maart 2010 - 22:28

    Anneke:

    ha die johan ik verheugde me alweer om je verslagjes te lezen het is dan net of jezelf een beetje mee reisd een fijne tijd daar Gods zegen groetjes ann.

  • 03 Maart 2010 - 22:28

    Anneke:

    ha die johan ik verheugde me alweer om je verslagjes te lezen het is dan net of jezelf een beetje mee reisd een fijne tijd daar Gods zegen groetjes ann.

  • 03 Maart 2010 - 22:28

    Anneke:

    ha die johan ik verheugde me alweer om je verslagjes te lezen het is dan net of jezelf een beetje mee reisd een fijne tijd daar Gods zegen groetjes ann.

  • 04 Maart 2010 - 09:06

    Maggie:

    hey Johan,
    wooow...volgens mij is je oudste collega bang dat haar reactie niet geplaatst wordt....;)
    heel veel plezier en zegen! geniet van alle mensen-24uur per dag- om je heen:)
    doeidoei

  • 05 Maart 2010 - 07:21

    Slakke:

    Heej!
    mooi dat je een goede reis hebt gehad! suc6 met de studie en vooral met genieten van alles en iedereen die je tegenkomt!
    groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan

Johan is Rus aan het worden, in mijn blog kan je volgen hoe dit gaat. Dit nu mijn derde jaar en ik ga niet langer alleen door het leven maar samen met mijn lieve vrouw Tanja. Ik probeer een Russisch bestaan op te bouwen, en leef ten midden van Russen en ik begin steeds meer te begrijpen hoe Russen leven, het is zeker geen makkelijk leven. Tanja werkt al vertaler bij een papierfabriek en ik ben een eigen zaakje begonnen in meubels, de ik zelf van hout maak. Daarnaast probeer ik mijn naasten te helpen, vrienden, kennissen en daklozen in een opvangcenter, de vreemste verhalen, mensen en tenen kom ik tegen:-)

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 287824

Voorgaande reizen:

05 December 2013 - 28 December 2013

Het derde jaar in Rusland

18 September 2012 - 26 November 2013

Het tweede jaar in Rusland

08 Augustus 2011 - 17 Juli 2012

Verhuizen naar het land van mijn dromen

28 Februari 2011 - 06 April 2011

voorproefje op mijn grote verhuizing

01 Oktober 2010 - 31 Oktober 2010

Russische Oktober

26 Februari 2010 - 14 Maart 2010

Studeren in st Petersburg

Landen bezocht: